برای تماشای این فایل زیبا  کلیک کنید

 



تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/٢٧ | ٦:٥٦ ‎ق.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

رابطه کودک و پول مسئله ای است که ذهن اغلب والدین را به خود مشغول می سازد. چگونه می توان فرزندانی تربیت کرد که در آینده از نظر مالی موفق باشند و چه طور می توان برنامه ریزی مالی را ازکودکی به بچه ها  آموخت. در ادامه فعالیتی آمده که به طور عملی به بچه ها پس انداز کردن و جمع کردن پول را یاد میدهد.

 

آموزش پس انداز به کودکان

آموزش پس انداز به کودکان


 

آموزش پس انداز به کودکان


مواد لازم :

کاغذ سفید

مدادرنگی یا ماژیک

چسب و قیچی

آگهی های تبلیغاتی روزنامه ها و یک جعبه مقوایی بیسکویت

 

 

آموزش پس انداز به کودکان
آموزش پس انداز به کودکان

 

1- ابتدا  به کودک توضیح دهید که پس انداز کردن به منظور خرید یک اسباب بازی یا هر شیئی دیگری است که به آن علاقه دارد.  زیرا قیمت آن اسباب بازی بیشتر از مقدار پولی است که معمولا به او می دهید.

۲- از کودکتان  بپرسید  قصد دارد با پولی که پس انداز می کند چه چیزی بخرد. به او کمک کنید تا  اسباب بازی یا شیئی مورد علاقه اش را سریعتر مشخص کند.

۳- قیمت اسباب بازی یا شیئی مورد نظر کودک را به او بگویید(به طور مثال قیمت ۳۰۰۰تومان)  و سپس حساب کنید چه تعداد اسکناس و سکه (مثلا۳۰  سکه یا اسکناس۱۰۰تومانی ).

این مبلغ را باید به تدریج به او بدهید تا پولش به اندازه خرید اسباب بازی شود.

۴-  با کمک کودک تان  یک جدول بر روی کاغذی سفید بکشید.

تعداد خانه های جدول بایستی به تعداد اسکناس ها( ۳۰خانه) باشد که قرار است به او بدهید.

۵-پس ازگرفتن هراسکناس یا سکه، کودک بایستی  هرخانه ازجدول را با ماژیک رنگ کند یا برچسب بچسباند ،  و یا می تواند در کاغذ جداگانه ای  یک نقاشی (مثلا یک تخم مرغ ، یک پرنده ، یا یک برگ بر روی درخت) بکشد و با گرفتن هر سکه، آن نقاشی را تکرار کند.

شما حتی می توانید یک آگهی تبلیغاتی مربوط به اسباب بازی یا شیئی مورد علاقه کودکتان را از مجلات ببرید و با چسب بر روی یک جعبه مقوایی بچسبانید.

  سپس به تعداد اسکناس یا سکه هایی که باید به کودک بدهید آن را به قطعاتی جداگانه ببرید . با پس انداز هر اسکناس ،  کودک بایستی قطعات  بریده شده را به تدریج در کنار یکدیگر بچسباند.

۶- ثبتِ  اطلاعات مالیِ کودک تان را به این شکل شروع کنید:

اسم کودک تان را در بالای جدول بنویسید.

اگر کودک پولی دارد مقدار آن را هم در بالای صفحه بنویسید و به کودک کمک کنید تا به تعداد اسکناس ها یا سکه های معادل آن، خانه های جدول را رنگ کند و یا برچسب بچسباند.

توجه داشته باشید که در طول انجام کار وپس انداز، درخصوص اهمیت پس انداز با کودک تان صحبت کنید.

و به او یادآور شوید همه ی افراد زمانی که پول کافی ندارند بایستی منتظر بمانند تا پول شان به اندازه ی خرید جنس شود ، پس انداز راهی است تا همه بتوانند چیزی را که می خواهند بدست بیاورند نه اینکه شخص دیگری به آنها بدهد، با پس انداز می توان حتی برای دیگران هم چیزی خرید و به آنها هدیه داد.



تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/٢ | ٩:٥٩ ‎ق.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

پسر ک شیخ عرب برای تحصیل به آلمان رفت. یکماه بعد نام های به این مضمون برای پدرش فرستاد:

«برلین فوق‏ العاده است،مردمش خوب هستند و من واقعااینجارادوست دارم،ولی یک مقدار احساس شرم می‏کنم که با مرسدس طلاییم به مدرسه بروم درحالیکه تمام دبیرانم باترن جابه جامی‏ شوند.»
مدتی بعد نامه ای به این شرح همراه با یک چک یک میلیون دلاری از پدرش برایش رسید:
« بیش ازاین مارا خجالت نده،تو هم برو و برای خودت یک ترن بخر!»





تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/۱ | ۱:٢۱ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

راستی کودک شما چگونه زندگی می کند ؟

کودکان آن گونه زندگی می کنند که آموخته اند

اگر کودکی با انتقاد زندگی کند .  می آموزد که محکوم کند .
اگر کودکی با عناد و دشمنی زندگی کند .می آموزد که ستیزه جو باشد.
اگر کودکی با ترس زندگی کند .می آموزد که بهراسد.
اگر کودکی با احساس ترحم زندگی کند  .می آموزد که احساس بدبختی کند.
اگر کودکی با تمسخرزندگی کند .می آموزد که متزلزل باشد .
اگر کودکی با حسادت زندگی کند .می آموزد که حسود باشد.
اگر کودکی با شرمندگی زندگی کند.می آموزد که احساس گناه کند.
اگر کودکی با آگاهی به تواناییهایش زندگی کند .می آموزد که اعتماد به نفس داشته باشد .
اگر کودکی با عشق بدون قید و شرط زندگی کند  .می آموزد که عشق بورزد .
اگر کودکی با تأیید زندگی کند .می آموزد که خویشتن را دوست بدارد.
اگر کودکی با بینش و شناخت زندگی کند .می آموزد که در زندگی هدف داشته باشد .
اگر کودکی با تعاون زندگی کند.می آموزد که سخاوتمند باشد .
اگر کودکی با صداقت و انصاف زندگی کند.می آموزد که راستگو و درستکار باشد .
اگر کودکی با احساس امنیت زندگی کند  .می آموزد که اعتماد داشته باشد .
اگر کودکی با دوستی و مهربانی زندگی کند.می آموزد که زندگی را زیبا ببیند .
اگر کودکی با بردباری زندگی کند .می آموزد که صبور باشد .
اگر کودکی با تشویق بجا زندگی کند .می آموزد که قدردانی کند .
اگر کودکی با آرامش زندگی کند .می آموزد که بدون اضطراب زندگی کند .



تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/۱ | ۱:۱٩ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

اختلال لجبازی – نافرمانی (بی اعتنایی – مخالفت ورزی )
اختلال لجبازی – نافرمانی (oppositional-defiant) هنگامی رخ می نماید که یک کودک رفتار مخالفت ورزی،لجبازی،خصومت گرانه و منفی را دست کم مدت شش ماه نشان می دهد .تقریبا"تمام کودکان در بعضی مراحل زندگیشان رفتار لجبازی نافرمانی نشان می دهند ،اما این اختلال زمانی مورد تشخیص واقع می شود که رفتار لجبازی ،مخالفت ورزی ،و خصومت آمیز فراتر از آنچه در یک کودک در یک سن مخصوص مورد انتظار است باشد . کودکان دچار لجبازی – مخالفت ورزی غالبا"نسبت به دستورات والدین و معلمان بی اعتنا بوده ،به صورت عمدی موجب اذیت و آزار کودکان و بزرگسالان می شوند ،و اغلب خشمناک و یا کینه توز هستند .
معیارهای تشخیص اختلال لجبازی – نافرمانی که در DSM-IV-TR  ارائه شده عبارتند از :
الف- الگویی از رفتار منفی گرایی ،خصومت آمیز و لجبازی که دست کم شش ماه دوام داشته باشد و در خلال آن چهار رفتار (یا بیشتر )از رفتارهای زیر وجود داشته باشند :
(1)    اغلب از کوره در می روند .
(2)    اغلب با بزرگسالان مشاجره می کنند .
(3)    اغلب نسبت به خواست های بزرگسالان یا قوانین امتناع می ورزند .
(4)    اغلب به صورت ماهرانه موجب آزار دیگران می شوند .
(5)    اغلب دیگران را به خاطر اشتباهات یا بد رفتاری خود سرزنش می کنند
(6)    اغلب زود رنج و حساس بوده و به سادگی از دیگران می رنجند .
(7)    اغلب خشمناک یا آزرده اند .
(8)    اغلب کینه توز یا کینه جو هستند .
ب- آشفتگی در رفتار از نظر بالینی موجب آسیب معنی دار در عملکرد اجتماعی، علمی یا شغلی آنان شود .
ج- رفتارهای آنان به صورت انحصاری در خلال یک دوره ی اختلال خلقی یا سایکوتیک جلوه گر نشده باشند .
د- این معیارها با معیارهای اختلال سلوکی مطابقت نداشته باشند ،و اگر فرد در سنین 18 سالگی یا بالاتر است ،این معیارها با اختلال شخصیت ضد اجتماعی مطابقت نداشته باشند کودکانی که با این معیارها مطابقت دارند غالبا"دچار مشکلات دیگری نیز هستند که عبارت اند از بیش فعالی ،مشکلات تحصیلی ،و رابطه ضعیف با همسالان . برآورد شده است که بین دو درصد تا شانزده درصد از کودکان با معیارهای این اختلال مطابقت داشته باشند .شیوع این اختلال در کودکان بیش از بزرگسالان است ،و در پسران بیش از دختران قبل از بلوغ ،ولی بعد از بلوغ شیوع آن در پسران  و دختران برابر است . کودکان دارای خانواده های از نظر موقعیت اجتماعی پائین بیشتر در معرض ابتلاء به این اختلال هستند .
نوجوانان وکودکان پرخاشگروآشوبگرموضوع موردتوجه همگانند .وجودآنهادرنظام مدرسه وهمچنین درجامعه به صورت وسیع برجسته ونمایان است این اختلال موجب آشفتگی زندگی کودکان ونوجوانان وهمچنین افراد اطراف آنان میشوند .این اختلال به عنوان اختلال برونسازی شده موردتوجه قرارگرفته روش الگوسازی شناختی ورفتاردرمانی میتواندبرای اصلاح رفتارپرخاشگرانه که اغلب جزئی ازاختلال مربوط به ضعف توجه است نیزمورداستفاده قرارگیرد .



تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/۱ | ۱:۱۸ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

ویژگی های خانواده با نشاط:
*   درانجام اموربرخدا توکل دارند.
*   گشاده رو و خوش برخوردند. 
*   تفکرمثبت دارند و ارزیابی مثبت ازامور دارند.
*  اعتماد به نفس دارند.
*  شادی هدف زندگی آنهاست.
*  به عهدوپیمان خود پایبندند.
*   مسئولیت پذیرند.
*  تمایل به پیشرفت دارند.
*  وقت شناسند.
*  اهداف مشخصی درزندگی دارند.
*  همدیگر را درک میکنند.
*  برای رسیدن به شادی تلاش می کنند.



تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/۱ | ۱:۱٦ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

یک روز رسول خدا (صل الله علیه و آله) نشسته بود،عزراییل به زیارت آن حضرت آمد، پیامبر از او پرسید:
ای برادر! چندین هزار سال است که تو مأمور قبض روح انسان ها هستی
آیا در هنگام جان کندن آنها دلت برای کسی سوخته است؟
عزارییل گفت در این مدت دلم برای دو نفر سوخت:…
۱- روزی دریایی طوفانی شد و امواج سهمگین آن یک کشتی را در هم شکست همه سر نشینان کشتی غرق شدند،تنها یک زن حامله نجات یافت او سوار بر پاره تخته کشتی شدو امواج ملایم دریا او را به ساحل آورد و در جزیره ای افکندو در همین هنگام فارغ شد و پسری از وی متولد شد،من مأمور شدم که جان آن زن را بگیرم،دلم به حال آن پسر سوخت.

۲- هنگامی که شداد بن عاد سالها به ساختن باغ بزرگ و بی نظیر خود پرداخت و همه توان و امکانات و ثروت خود را در ساختن آن صرف کرد و خروارها طلا و جواهرات برای ستونها و سایر زرق و برق آن خرج نمود تا تکمیل نمود. وقتی خواست به دیدن باغ برود همین که خواست از اسب پیاده شود و پای راست از رکاب به زمین نهد، هنوز پای چپش بر رکاب بود که فرمان از سوی خدا آمد که جان او را بگیرم، آن تیره بخت از پشت اسب بین زمین و رکاب اسب گیر کرد و مرد، دلم به حال او سوخت بدین جهت که او عمری را به امید دیدار باغی که ساخته بود سپری کرد اما هنوز چشمش به باغ نیفتاده بود اسیر مرگ شد.

در این هنگام جبرئیل به محضر پیامبر (صل الله علیه و آله) رسید و گفت ای محمد! خدایت سلام می رساند و می فرماید: به عظمت و جلالم سوگند شداد بن عاد همان کودکی بود که او را از دریای بیکران به لطف خود گرفتیم و از آن جزیره دور افتاده نجاتش دادیم و او را بی مادر تربیت کردیم و به پادشاهی رساندیم، در عین حال کفران نعمت کرد و خود بینی و تکبر نمود و پرچم مخالفت با ما بر افراشت،سر انجام عذاب سخت ما او را فرا گرفت، تا جهانیان بدانند که ما به آدمیان مهلت می دهیم ولی آنها را رها نمی کنیم.



تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/۱ | ۱:۱٢ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()
  • بن تن | قالب وبلاگ