انگیزه چیست؟

انگیزه حالت مشخصی است که سبب ایجاد رفتاری معین می شود. انگیزه های روانی به طور عمده تحت تأثیر اجتماع خاصی قرار دارند که شخص در آن رشد کرده است.

تعریف انگیزش:

انگیزش به علت یا چرایی رفتار اشاره دارد، روان شناسان مفهوم انگیزش را به عواملی محدود می سازند که به رفتار نیرو می بخشد و به آن جهت می دهند.

 

تأثیر انگیزش بر یادگیری

انگیزش هم هدف است، هم وسیله. به عنوان هدف، از دانش آموزان می خواهیم نسبت به موضوع های گوناگون علمی و اجتماعی علاقه کسب کنند. به عنوان وسیله، انگیزش مانند آمادگی ذهنی یا رفتار ورودی، پیش نیاز یادگیری به حساب می آید و تأثیر آن بر یادگیری، یکی از امور بدیهی است. یادگیری معلول انگیزه های متفاوت است. یکی از این انگیزه ها که نقش مهمی در جریان یادگیری دارد، میل و رغبت شاگردان به آموختن است. رغبت، محرکی است که نیروی فعالیت را افزایش می دهد. برای این که شاگردان در هنگام یادگیری فعال باشند، باید به موضوعی که می خواهند فرا بگیرند، علاقه مند باشند. برای ایجاد رغبت، لازم است مطالب و مفاهیم درسی بر اساس نیاز شاگردان تنظیم شود و هدف ها برای دانش آموزان ارزشمند و قابل وصول باشد. هدف ارزشمند و قابل وصول، فرد را به خواستن و طلب کردن وا می دارد و نیروی لازم برای فعالیت را در او به وجود می آورد. از راه های متفاوتی می توان ایجاد انگیزه کرد و علاقه ی دانش آموزان را به یادگیری افزایش داد. در این نوشتار، بعضی از این روش ها و فنون معرفی می شوند.

 

ده روش برای ایجاد انگیزش در دانش آموزان

1. بیان دقیق انتظارات در آغاز درس، با توجه به هدف های آموزشی

این نکته که دانش آموز بداند معلم چه انتظاراتی از او دارد و هدف کاملاً برای او روشن باشد، بی شک به بهبود یادگیری و افزایش علاقه در یادگیرندگان کمک خواهد کرد. پژوهش های انجام شده نشان داده اند یادگیرندگانی که از هدف های درس و آموزش اطلاعی ندارند، به خوبی یادگیرندگانی که معلم قبل از شروع درس انتظارات خود را به ایشان می گوید و آنان را از هدف های درس آگاه می سازد، در پیشرفت درس موفق نمی شوند.



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱۱/٢٩ | ۱٢:٤٤ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

با سلام حضور اولیای گرامی و دانش آموزان عزیزم:

ضمن قدردانی از زحمات بی شائبه ی همه ی شما عزیزان

برای شرکت در طرح جابربن حیان، صمیمانه آرزومند موفقیت های

روزافزون شما در تمامی مراحل زندگی و تحصیلی تان هستم.

شاد، پیروز و سعادتمند باشید.



تاريخ : ۱۳٩۱/۱۱/۱٤ | ۱۱:٤۸ ‎ق.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()


داشتن اعتماد به نفس یکی از ویژگی های مثبت شخصیتی است. با این حال وجود دانش آموزانی که همیشه خود را دست کم می گیرند، طبیعی است. شما نیز به تنهایی قادر به رفع تمام مشکلات این دانش آموزان نخواهید بود. در زیر توصیه هایی برای کنار آمدن با دانش آموزانی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند، آمده است.

 1- موفقیت های آنان را بزرگ جلوه دهید. در نظر داشته باشید که خودباوری معمولاً از طریق موفقیت به وجود می‌آید. سعی کنید به دانش آموزانی که مشکل اعتماد به نفس دارند، تکالیفی محول کنید که به راحتی از عهده ی انجام آن برآیند. می توانید قبل از ورود به یک مرحله ی جدید، یک مسأله را به چند تکلیف مهارشدنی تبدیل کنید. به این ترتیب کار برای آنان آسان تر خواهد شد.

 2- وقتی از خود عکس العملی نشان می‌دهید، نهایت دقت را نسبت به دانش آموزانی که به خاطر مشکل اعتماد به نفس خود حساس هستند، داشته باشید. از به کارگیری "زبان قطعانه" ی منفی شامل عباراتی چون  "قانع کننده نیست یا اشتباه است"، بپرهیزید.

 3- کمک کنید دانش آموزان توانایی های خود را شناسایی کنند. در صورت امکان ارائه ی شواهدی که آن ها را نسبت به موفقیت هایشان متقاعد ‌سازد، نیز مؤثر است.

 4- دانش آموزان را تشویق کنید نقاط ضعف خود را بپذیرند و آن را توانایی های توسعه نیافته ی خود تلقی کنند. آن ها را یاری کنید تا باور کنند که اگر از عهده ی کاری بر نمی آیند، بدان معنا نیست که هرگز از عهده ی آن بر نخواهند آمد.

 5- به دانش آموزان القا کنید که نقاط ضعف خود را بیش تر به عنوان فرصت تلقی کنند و نه تهدید، و نیز خاطر نشان کنید که  واقف بودن به یک ضعف، خود یک توانایی و دلیلی برای اعتماد به نفس مثبت است.

6- سعی کنید دانش آموزان را متقاعد کنید که اکثر مردم از یک دوران اعتماد به نفس پایین به عنوان بخشی کاملاً طبیعی   از رشد و تکامل، عبور می‌کنند. در صورت امکان، از احساسات و طرز برخودر خود در هنگام عبور از این دوره برای آن ها مثال بیاورید.

 7- دانش آموزان باید بتوانند عواملی که باعث به وجود آمدن احساسات نا خوشایند در آن ها می شود را کشف کنند. شما نیز می توانید در یافتن این عوامل آنان را یاری کنید. ممکن است برخی از دانش آموزان به عوامل مثبتی در وجود خود پی ببرند که قبلاً راجع به آن ها فکر نکرده بودند.

 8- به دانش آموزان کمک کنید که بتوانند احساسات خود را با دیگران در میان بگذارند. مثلاً می توانید از آن ها بخواهید که احساسات خود ودلیل آن را برای شما بنویسند. 

 9- تکالیف کوتاه، مفید و ساده جهت ارائه به دانش آموزانی که احتیاج به تقویت اعتماد به نفس دارند، در دسترس داشته باشید. تکالیفی که می‌دانید از پس آن ها بر می‌آیند، و سایرین نیز متوجه ی تأثیر و سودمندی آن ها می‌شوند.

 10- احساسات خود را فراموش نکنید. اعتماد به نفس خود، و عوامل و شرایط مؤثر در آن را در نظر بگرید. در صورت امکان می توانید از آن ها نیز کمک بگیرید.



تاريخ : ۱۳٩۱/۱۱/۱٤ | ۱۱:٠٧ ‎ق.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()
  • بن تن | قالب وبلاگ