جهان سرسبز و خرم گشت از میلاد پیغمبر

منور قلب عالم گشت از میلاد پیغمبر

بده ساقى مى باقى که غرق عشرت و شادى

دل اولاد آدم گشت از میلاد پیغمبر . . .




تاريخ : ۱۳٩٢/۱٠/٢۸ | ٢:۳٢ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

عکس-فردوسی

حکیم ابوالقاسم فردوسی سراینده ی شاهنامه است . در شاهنامه تاریخ و افسانه های ایران باستان را می خوانیم . فردوسی از خانواده دهقانان بود که مالک زمین و باغ های کشاورزی بودند . او از چهل سالگی به سرودن شاهنامه مشغول شد و سی و پنج سال به این کار ادامه داد . اگر فردوسی این کتاب را نمی نوشت ، ما بسیاری از داستان های ملی ایران را نمی دانستیم . شاید زبان فارسی هم به این خوبی باقی نمی ماند . در ادامه مطلب متن زیبایی برای آشنایی کودکان با فردوسی از زبان خودش را مطالعه کنید .

 

همشهری ما جناب آقای دقیقی توسی کتابی درباره ی سرگذشت پهلوانان ایرانی نوشت . من هم از داستان های این پهلوانان خوشم می آمد . آن قدر که خیلی از این داستان ها را از حفظ برای دیگران تعریف می کردم . وقتی آقای دقیقی به رحمت خدا رفت ، خواستم کتابی که ایشان شروع کرده بود را ادامه دهم . ایشان فقط هزار بیت سروده بود . من پنجاه هزار بیت اضافه کردم .

البته من همه ی این داستان ها را از خودم نساختم ، آقای دقیقی هم داستان ها را از کتاب شاهنامه ابومنصوری بر میداشت و به صورت شعر در می آورد . من آن کتاب را نداشتم و برای پیدا کردنش به هر جا که فکرش را بکنید سفر کردم . پیش هر کسی را که شما فکرش را بکنید هم رفتم . تا این که یک آقای ثروتمند که از من خوشش آمده بود کتاب شاهنامه منصوری را به من هدیه داد . من خیلی خوشحال شدم و تا صبح خواب داستان های کتاب را دیدم .

عکس-فردوسی

من شاهنامه را نوشتم تا زبان فارسی از بین نرود . من در شاهنامه از هجوم بیگانگان به ایران نوشته ام . نشان داده ام که ایرانیان چگونه از فکر و دانش خود استفاده می کردند تا بیگانگان را شکست دهند .

شخصیت های کتاب من خیلی زیادند . همه ی آن ها را نمی توانم نام ببرم . اما رستم ، سیاوش ، بیژن ، منیژه ، کیخسرو ، سهراب ، زال ، تهمینه و رودابه از شخصیت های کتاب من هستند .

من در زمان حکومت سامانیان شروع به نوشتن این کتاب کردم . آن قدر نوشتن این کتاب طول کشید که حکومت عوض شد . حالا که نوشتن آن تمام شده غزنویان حکومت را به دست گرفته اند . سلطان محمود غزنوی اصلا به زبان فارسی احترام نمی گذارد . راستش را بخواهید اگر بتواند مرا از بین می برد و شاهنامه ام را نابود می کند . او می خواهد هیچ اثری از دلیرمردی های ایرانیان نباشد . تازه او از این که من شیعه هستم و و در اول کتابم امام علی (ع) را ستایش کرده ام خیلی خیلی ناراحت است .

وقتی بچه بودم پدرم من را به مکتب خانه می فرستاد .  گاهی هم معلم را به خانه می آورد تا به من زبان فارسی ، عربی و علوم دیگر بیاموزد . من هم هر چه استادانم می گفتند خوب یاد می گرفتم . به خاطر همین پدرم من را خیلی دوست داشت .

خانواده ی ما به آداب و رسوم ایرانی خیلی علاقه داشت . داستان های شجاعت و بی باکی و دانایی ایرانیان را برای ما می گفتند . به همین دلیل من خیلی از داستان هایی را که در شاهنامه آورده ام از قبل بلد بوده ام .

من بیشتر از چهل سال داشتم که شروع به نوشتن شاهنامه کردم . هر چه می گذشت با روحیه بهتری شعرهای شاهنامه رو می سرودم . اما حدود پانزده سال پیش بود که پسرم بر اثر بیماری درگذشت . و من از آن زمان به بعد حال و روز خوشی ندارم .

پیش از این که شاهنامه را بنویسم باغ ها وزمین های کشاورزی زیادی داشتم . در اوقات بیکاری شعر می گفتم و کتاب می خواندم . در جوانی وضع مالی خوبی داشتم ولی سی و پنج سال فقط شعر گفتم . بنابراین فقیر شدم . ولی خدا را شکر که بالاخره کتابم به پایان رسید . گنج من شاهنامه است .

کتا به



تاريخ : ۱۳٩٢/۱٠/٢۸ | ٢:۳٠ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

 



تاريخ : ۱۳٩٢/۱٠/٢٦ | ۱٠:٤٩ ‎ق.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

بعضی از اتفاقات در زندگی انسان فقط یکبار رخ می دهند و لحظاتی ماندگار و جاودانه را برای او بوجود می آورند.

این لحظه در روز سه شنبه در ساعت 9 صبح در کلاس ما اتفاق افتاد و ما در آرزوی این هستیم که بارها و بارها ان تکرار شود.

این لحظه زمانی بود که در کنار استاد گرانقدر دکتر شیرانی آزمایشات درس علوم را انجام دادیم

با تشکر ویژه از پدربزرگ مهربان



تاريخ : ۱۳٩٢/۱٠/٢٦ | ۱٠:۳۸ ‎ق.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

(ـه  آخر چسبان و ه آخر تنها ) :

(ـه آخر چسبان )  و  ه آخر تنها ) در آخر کلمه هایی که صدای    )اِ  (دارد قرار

 می گیرد , که اولاً : بدون  ( ـه  و  ه  )  معنی ندهد مانند : کوزه , پروانه , دانه , ستاره , پرنده , مدرسه , استفاده , پاکیزه , میوه , آماده , به , سایه , پنبه و ...

ثانیاً : اگر کلمه ی قبل از (اِ) معنی دهد و منتظر کلمه ی دیگری نباشد , نیز (ـه آخر چسبان یا ه آخر تنها ) می گیرد .

مانند : کرده , بوده , خورده , زده , نامه , دسته , شده , آمده , بسته , ....

**************************************************

( ای  مستقل )

اگر بعد از کلمه هایی که صدای آخر آنها مصوت (ـه)  آخر چسبان یا  )آخر تنها باشد , صدای ( ای ) بیاید آن را به شکل جدید می نویسیم : ( ای)

مثال : خانه + ای           ( خانه ای)  به معنای یک خانه است.

مثال : دانه ای , کوزه ای , پروانه ای , کاسه ای , ستاره ای , پرنده ای , مدرسه ای , میوه ای , دسته ای , سایه ای , پنبه ای , اندازه ای , نامه ای , لاله ای , جوجه ای , ...

کلماتی مانند : رفته , خورده , دیده , شده , خوانده , بسته , بوده , کرده و ...

 

**************************************************

یاد آوری در مورد (ی) میانجی یا مالکیت :

اگر آخر کلمه ی اوّلی یکی از صداهای ( ا با صدای آ )  ، (  ه ـه  با صدای اِ )   و    ی با صدای یِ ) بیاید و پس از آن   ــِـ  ربط بیاید و کلمه ی اوّل منتظر کلمه ی بعدی باشد ، آن کلمه ها با صدای  (یِ (  به هم مربوط می شوند .

می آید.

مانند : آقایِ پارسا , صحرایِ خشک ,  آهویِ بیابان , بیماریِ او , دوریِ راه , آبیِ آسمانی , تواناییِ من , جمهوریِ اسلامیِ ایران , میوه یِ شیرین , ستاره یِ درخشان , پرنده یِ زیبا , کوزه یِ آب , پرده یِ سفید , نامه یِ برادر , بسته یِ بزرگ , دسته یِ پارو , پسته یِ خوش مزه , کیسه یِ آرد ,.....

**************************************************

مبحثی در مورد (ی) و (ایـ) :

اگر در کلمه ای, در یک بخش , اوّل صدای  (یِ) و بعد از آن صدای  (ایـ) بیاید, هر دو را می نویسیم و می خوانیم .

مانند : پاییز , پایین , دانایی , توانایی , زیبایی , تغییر و ...

یاد آوری در مورد (ی) استثنا :

اما اگر درکلمه ای, در یک بخش مصوت (ایـ) و در اوّل بخش بعدی صامت (یِ) بیاید یکی از آنها را می نویسیم ولی هنگام خواندن اوّل مصوت (ای) و پس از آن صامت )ِ رامی خوانیم .

مانند : زیاد , خیار , بسیار , بیابان و ...

یاد آوری در مورد ( استثنا ء )   و   =   اُ

 


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/۱٠/٢٥ | ٥:٤۱ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

 

زیبا ترین پنگوئن سال +تصاویر

 

این کیفهای بامزه و جذاب را ببینید.....

 

 

واین هم از نمای نزدیک تر

 

 

وباز هم نزدیکتر.....

 

این آباژور خوشگل را ببینید.....



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/۱٠/٢٥ | ٥:٢٧ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()
همه ی پدر و مادرها در تمام دنیا به دنبال فرمولی جادویی هستند تا کودکشان را برای انجام تمرینات و تکالیفشان تشویق کنند. اما پیداکردن راهی که برای همه ی کودکان کارساز باشد و اثری معجزه آسا داشته باشد بسیار سخت است. با این حال روشهایی وجود دارد تا شما به کودکتان کمک کنید تکالیفش را انجام دهد


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/۱٠/٢٥ | ٥:٢٤ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

درجه زیر و بمی صوت را ارتفاع صوت می گویند.درا نسان ها صدای مردان از صدای زنان و کودکان کلفت تر و بم ترو بالعکس صدای زنان و کودکان نازک تر و زیرتر است و در سازها سیمهای کوتاه تر و سبکتر زیرتر و سیمهای بلندتر و سنگین تر صدای بم تری می دهند.همچنین لوله ی صوتی سازی مانند نی هر قدر درازتر باشد صوت حاصل از آن بم تر است.در تعریف دیگری که از ارتفاع صوت شده آمده است ارتفاع به معنی زیر و بمی صوت است.هر چه قدر صوت زیرتر باشد می گوییم ارتفاع صوتی (طول تارهای صوتی)کم تراست و هر چقدر بم تر باشدمی گوییم ارتفاع صوتی (طول تارهای صوتی )بیش تربوده  است .بنابراین طول تارهای صوتی مردها بلندتر ازطول تارهای صوتی  زن ها می باشد.




تاريخ : ۱۳٩٢/۱٠/٢٥ | ٥:٢۳ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()
تاريخ : ۱۳٩٢/۱٠/٢٤ | ٤:۳٥ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()



تاريخ : ۱۳٩٢/۱٠/٢٠ | ٩:۳٦ ‎ق.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

ویژگیهای یک خلاصه خوب
یک خلاصه زمانی کارایی لازم را خواهد داشت که جامع و کامل بوده و در کمال امانت تهیه شده باشد. برای داشتن چنین خلاصهای لازم است اصول زیر را در تهیه آن در نظر بگیریم:
- در نظر گرفتن سطح سواد و موقعیت شخص یا اشخاصی که قرار است از این خلاصه استفاده کنند؛
- رعایت اصل ساده نویسی و استفاده از جملات ساده، صریح و روشن؛
- پرهیز از بکاربردن کلمات و جملات مبهم.

مراحل نگارش خلاصه
- ابتدا متنی که قرار است خلاصه شود را مطالعه می‌کنیم تا از دریافت همه موضوعهای مطرح شده در گزارش یا نوشته مطمئن شویم؛
- در مرحله بعد با مطالعه مجدد، زیر کلمات و جملات کلیدی خط می‌کشیم؛
- مطالب مهم و اصلی را در پیشنویس یادداشت می‌کنیم؛
- پیشنویس را بازبینی و ویرایش می‌کنیم؛
- در مرحله آخر خلاصه ویرایش شده را پاکنویس می‌نماییم.



تاريخ : ۱۳٩٢/۱٠/٢٠ | ٩:۳۳ ‎ق.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()



تاريخ : ۱۳٩٢/۱٠/٢٠ | ٩:۳۱ ‎ق.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()



تاريخ : ۱۳٩٢/۱٠/۱٢ | ۱٠:٤٦ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

یکی از ویژگی های بارز انسان کنجکاوی است که ازدوران کودکی تا پایان عمر اورا به دانستن وکشف حقایق و پرده برداری از مجهولات سوق میدهد این نیروی درونی تکاپوی انسان را برای کسب علم و گریز از جهل افزون می کند .

بخشی از دانش امروز بشرکه حاصل مطالعه وجستجوی او در جهت شناخت جهان مادی ونظام ها و قوانین آن است علوم تجربی نامیده می شود بشر برای کشف شناخت جهان مادی عمدتا” از ابزارهای حسی خود استفاده می کند به همین دلیل نقش تجربه در این حوزه بسیار اساسی و تکیه بر آن بسیارضروی است.دانش آموزی که به مدرسه وارد می شود از یک سو دارای نیروی خداداد کنجکاوی است نیرویی که هر لحظه او را به یافتن دانشی تازه وپاسخی برای پرسش های بیشمار میکشاندواز سوی دیگراین دانش آموز باید برای زندگی در دنیای فردا که دنیای علم وتکنولوژی است آماده شود برای آموزش علوم باید سعی شود که فرآیند یاد گیری از حالت انفعالی یعنی یاد گیری به روش سنتی به حالت یاد گیری فعال درآید .

 1- یادگیری فعا ل چیست؟

به طور خلاصه یادگیری فعال آن است که دانش آموزدر تولید مفهوم مشارکت دارد در مقابل ،یادگیری انفعالی قرار دادن دانش آموز در مقابل مفاهیم آماده واز پیش طرح شده ای است که انتظار میرود که آن ها را حفظ کند در یادگیری فعال موضوع مهم آموختن مطالب همراه بادرک وفهم آن هاست این نوع آموختن تنها ازراه در گیر شدن مستقیم با مسئله وکسب تجربه های دست اول حاصل می شود اما دریاگیری انفعالی تاکید بر خواندن مطالب و حفظ کردن آن هاست . 



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/۱٠/۱٢ | ۱٠:٤٢ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

یکی از ویژگی های بارز انسان کنجکاوی است که ازدوران کودکی تا پایان عمر اورا به دانستن وکشف حقایق و پرده برداری از مجهولات سوق میدهد این نیروی درونی تکاپوی انسان را برای کسب علم و گریز از جهل افزون می کند .

بخشی از دانش امروز بشرکه حاصل مطالعه وجستجوی او در جهت شناخت جهان مادی ونظام ها و قوانین آن است علوم تجربی نامیده می شود بشر برای کشف شناخت جهان مادی عمدتا” از ابزارهای حسی خود استفاده می کند به همین دلیل نقش تجربه در این حوزه بسیار اساسی و تکیه بر آن بسیارضروی است.دانش آموزی که به مدرسه وارد می شود از یک سو دارای نیروی خداداد کنجکاوی است نیرویی که هر لحظه او را به یافتن دانشی تازه وپاسخی برای پرسش های بیشمار میکشاندواز سوی دیگراین دانش آموز باید برای زندگی در دنیای فردا که دنیای علم وتکنولوژی است آماده شود برای آموزش علوم باید سعی شود که فرآیند یاد گیری از حالت انفعالی یعنی یاد گیری به روش سنتی به حالت یاد گیری فعال درآید .

 1- یادگیری فعا ل چیست؟

به طور خلاصه یادگیری فعال آن است که دانش آموزدر تولید مفهوم مشارکت دارد در مقابل ،یادگیری انفعالی قرار دادن دانش آموز در مقابل مفاهیم آماده واز پیش طرح شده ای است که انتظار میرود که آن ها را حفظ کند در یادگیری فعال موضوع مهم آموختن مطالب همراه بادرک وفهم آن هاست این نوع آموختن تنها ازراه در گیر شدن مستقیم با مسئله وکسب تجربه های دست اول حاصل می شود اما دریاگیری انفعالی تاکید بر خواندن مطالب و حفظ کردن آن هاست . 



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/۱٠/۱٢ | ۱٠:٤٢ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()



تاريخ : ۱۳٩٢/۱٠/۸ | ٦:٢٦ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

دانشمندان درباره انواع مختلف مورچه ها مطالعه کرده و به این نتیجه رسیده اند که هر نوع مورچه ای طریقه مخصوصی در پیدا کردن راه لانه اش دارد. مثلاً بعضی از مورچه ها از طریقه نشانه گذاری در روی زمین استفاده می کنند، یعنی وقتی لانه شان را ترک می کنند علائم روی زمین را نشانه می گذارند تا در موقع برگشت بتوانند از روی آن نشانه ها راه لانه خود را پیدا کنند درست شبیه علائم ساختمان ها یا خیابان ها که ما برای پیدا کردن خانه خود از آنها استفاده می کنیم.

دسته ای از مورچه ها با نگاه کردن به ارتفاع خورشید و در بالای افق راه خود را می یابند که بشر جز با استفاده از ابزار و وسایل مخصوص قادر به استفاده از این شیوه نیست.

بعضی دیگر از مورچه ها هم از نشانه های روی زمین و هم از خورشید کمک می گیرند، دانشمندان این را با تجربه هایی ثابت کرده اند. آنها ابتدا روی یک مورچه نشانه گذاری کردند و سپس آن را به حال خود گذاشتند و شروع به تعقیب آن نمودند و بعد از آنکه مورچه تکه خوراکی پیدا کرد و خواست به لانه اش برگردد، آنها آن را بلند کردند و در نقطه دیگری که درست مخالف لانه اش بود قرار دادند یعنی اگر قبلاً رو به مشرق بود این بار رو به طرف مغرب گذاشته شد، در این حالت حشره نمی توانسته از آفتاب کمک بگیرد زیرا به نظر آن ظاهراً آفتاب در یک جای دیگر بود. بنابراین ابتدا مورچه مدتی سرگردان شد و شروع به این طرف و آن طرف رفتن نمود. ولی بالاخره با یافتن یک نشانه زمینی به خانه خود رسید. دانشمندان با تعیین و حساب وقت این آزمایش ها به این نتیجه رسیده اند که بعضی اوقات یک مورچه ممکن است چندین ساعت برای پیدا کردن نشانه زمینی که راهنمای او در رسیدن به لانه اش است، به جستجو بپردازد و در آخر مورچه هایی نیز وجود دارند که با بو کشیدن لانه خود را می یابند.



تاريخ : ۱۳٩٢/۱٠/۸ | ٦:٢٥ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()
عکسهای زیبا و دیدنی از شمع ها سری جدید


به چیزهایی که انسان آن ها را ساخته و نور می دهند چشمه ی مصنوعی نور نامیده می شوند. چشمه های ...نور عباتند از : شمع- کبریت- چراغ مهتابی-تلویزیون-چراغ مطالعه- چراغ قوه – آتش . ... خورشید یکی از مهمترین منابع نور طبیعی است...

چشمه نور ‏

هرجسمی که از آن نور به محیط تابش می شود ، یک چشمه نور است.‏

چشمه های نور به دو نوع کلی تقسیم می شوند . (1) چشمه های نقطه ای و (2) چشمه های گسترده .‏

 

چشمه نور نقطه ای

هرگاه یک چشمه نور ، بسیار کوچک باشد یا فاصله از آن به حدی زیاد باشد که مانند یک نقطه رویت ‏شود ، آن را چشمه نور نقطه ای می نامیم . موارد زیر ، مثالهایی برای یک چشمه نور نقطه ای هستند.‏

‏-‏ یک ستاره

‏-‏ یک لامپ روشن از فاصله چند صد متری

‏-‏ روزنه ای در یک صفحه کدر در مقابل شعله یک شمع ‏

‏-‏ هر نقطه دلخواه از یک منظره یا هر ناحیه کوچک دلخواه از یک جسم

چشمه نوری که ابعاد آن در مقایسه با فاصله از آن ناچیز باشد ، یک چشمه نور نقطه ای است.‏

 

به منبع نور نقطه‏ای زیر توجه کنید نور به چه صورت از این منبع منتشر می‏شود. از این منبع چه تعداد پرتو تابش می‏شود؟‏‏

 

 

 

 

 

از یک چشمه نور نقطه ای ، پرتو ها یا شعاع های بی شمار نور ، به صورت شعاع های یک کره ، به همه ‏جهات محیط چشمه ( یا ناحیه ای از آن محیط ) منتشر می شود . این پرتوها را پرتوهای شعاعی می نامیم.‏

از یک چشمه نور نقطه ای ، پرتوهای شعاعی منتشر می شود.‏

 

چشمه نور گسترده ‏

چشمه های نور غیر نقطه ای  را چشمه های نور گسترده می نامیم . موارد زیر ، مثالهایی برای یک چشمه ‏نور گسترده هستند.‏

‏-‏ خورشید

‏-‏ چراغ مطالعه

‏-‏ هر یک از اشیای اطراف ما مانند یک گلدان ( در محیط غیر تاریک )‏

به لامپ زیر توجه کنید لامپ منبع نور گسترده است. بر روی کلید چشمه نور‏‎‎‏ چندین بار تقه بزنید. چه رابطه‏ای بین نور لامپ (منبع نور گسترده) و ‏منبع نور نقطه‏ای وجود دارد؟

 

 

 

 

 

هر نقطه از یک چشمه گسترده را می توان یک چشمه نقطه ای به شمار آورد.‏
 
چشمه نور

شکل مقابل ، یک لامپ را به عنوان یک چشمه نورگسترده ‏نشان می دهد. به عنوان مثال ، سه نقطه از نقاط بی شمار سطح ‏آن به عنوان سه چشمه نقطه ای مشخص شده اند . از هر یک از ‏این نقاط ، تعداد بی شماری پرتو نور منتشر می شود که در شکل ، ‏فقط تعداد اندکی از آنها نشان داده شده است.‏

 

 

 

 

 

هر چشمه نور گسترده از بی نهایت چشمه نور نقطه ای تشکیل شده است.‏

از هر چشمه نور نقطه ای ، بی نهایت پرتوی نوری خارج می شود.‏

بی نهایت * بی نهایت

همه اجسام و اشیاء محیط اطراف ما ، چشمه های نور گسترده هستند . این چشمه ها ، شئ نوری هم نامیده ‏می شوند.‏

 

 

 

 

در هنگام بررسی یا حل بسیاری از مسائل ساده فیزیکی مر بوط به ‏یک شئ نوری ، برای سادگی ، فقط دو نقطه از شئ انتخاب شده و از هر نقطه ‏معمولا فقط دو پرتو رسم می شود .‏



تاريخ : ۱۳٩٢/۱٠/٧ | ٢:٢۱ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()


تاريخ : ۱۳٩٢/۱٠/٢ | ٢:٢۸ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()
  • بن تن | قالب وبلاگ