غذاهایی برای زنگ تفریح کودکان

قارچ و پیاز سوخاری

زمان تهیه این غذا 10 دقیقه است.

مواد لازم:
  • قارچ: یک کیلوگرم
  • پیاز: 3 عدد کوچک
  • شیر: یک قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: کمی

طرز تهیه:

قارچ‌ها و پیازها را به خوبی شسته و بگذارید خشک شوند. تخم‌مرغ را به آرامی زده و شیر و نمک را به آن افزوده و به هم بزنید. قارچ‌ها را در مخلوط شیر و تخم‌مرغ بگذارید و در روغن زیتون داغ شده در تابه سرخ کنید تا رنگ آنها طلایی شود. پیاز را هم حلقه حلقه کرده و در روغن زیتون سرخ کنید. ترکیب قارچ و پیاز سوخاری می‌تواند کودک را برای خوردن آن ترغیب کند

نکته:

قارچ برای تقویت عمومی بدن، رفع خستگی، ضعف و نارسایی کبد و همچنین کمبود ویتامین و املاح معدنی مفید است. مزیت این غذا این است که از روغن زیتون برای سرخ کردن آن استفاده شده و بنابراین برخلاف غذاهای آماده که اطمینانی به روغن استفاده شده در آنها نیست می‌توان با خیال راحت آن را به کودک داد.

غذاهایی برای زنگ تفریح کودکان

تست لوبیا چیتی و فلفل دلمه‌ای


آماده کردن مواد لازم این تست 5 دقیقه از شما وقت می‌گیرد

مواد لازم: 

  • نان تافتون: 2 عدد، لوبیا چیتی: یک‌دوم فنجان
  •  پیاز نگینی: یک عدد
  •  گوجه‌فرنگی نگینی: یک عدد
  •  فلفل دلمه‌ای نگینی: 2 قاشق
  •  سس گوجه‌فرنگی: یک قاشق
  •  سیر: یک حبه
  •  پنیر  موتزارلا: 2 قاشق
  •  روغن زیتون: 2 قاشق


روش تهیه:


یک قاشق روغن زیتون‌درتابه بریزید و پیاز و سیر را یک تفت مختصر بدهید. بعد گوجه‌فرنگی را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا خمیرگونه شود. فلفل دلمه‌ای، لوبیاچیتی، سس و نمک را اضافه کنید و برای یک دقیقه بپزید. حالا این مخلوط را در نان پخش کنید و نان را مانند شکل بپیچید. به اندازه مخلوط از این نان‌ها درست کنید. بعد برای 3 دقیقه تا زمانی که نان ترد و طلایی شود در یک ‌تابه بدون روغن بپزید. 

نکته:

مصرف لوبیا چیتی به میزان زیادی از چاقی مفرط پیشگیری می‌کند. لوبیا همچنین به دلیل داشتن فیبرهای محلول در آب احساس سیری طولانی ‌مدتی ایجاد می‌کند و به همین دلیل برای بچه‌ها در اوقات مدرسه مفید است.



تاريخ : ۱۳٩٢/٧/۳٠ | ٤:۱٢ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

ساختمان گوش و نحوه شنیدن صدا

برای این که درباره صدا بیش تر بدانید ، به ادامه مطلب بروید

صدا

صوت یک موج مکانیکی است که در فضای مادی منتشر می شود .انتشار موج باانتقال انرژی همراه است که از طریق ایجاد یک حرکت نوسانی در مولکول ها انجام می شود.مکانیزم شنیدن در انسان هم یه همین ترتیب است. موجی که در هواست  به پردۀ صماخ گوش فشار می آورد و ما می توانیم صدا را بشنویم. تعداد دفعاتی که موج در یک ثانیه به پرده ی صماخ فشار می آ ورد، فرکانس صدا نامیده می شود. صداهایی که اغلب می شنویم یک فرکانس معین ندارند و ترکیبی از چند فرکانس هستند. در این درس امکان تولید چندین فرکانس و فرکانس های ترکیبی و شنیدن آن ها را دارید.

 

1 : درباره صدا

برای این که بفهمید صدا چیست ، نگاهی به نقطه های قرمز پائین بیندازید و تصور کنید این نقطه ها آدم هایی هستند که شانه به شانه ی هم ایستاده اند و شما دارید از بالا به آن ها نگاه می کنید . چیزی که از بالا می بینید ، سرِ آدم هاست . اگر نفر اول ناگهان به سمت راست خودش ، یعنی به نفر دومی فشار بیاورد ، چه اتفاقی می افتد؟ عکس اول  ترتیب چینش آن را به شما نشان می دهد:

صدا

 

و عکس زیر انیمیشنی است که حرکت آن ها را پشت سر هم نشان می هد.

نفر اول که به نفر دومی ضربه می زند، "چرخه ی واکنش" به وجود می آید، چون همه  آدمها به هم خیلی نزدیک هستند. 1 ، 2 را هل می دهد، وقتی 1 آرام گرفت، 2 ، 3 را هل می دهد. وقتی 2 آرام گرفت، 3 ، 4 را هل می دهد و همین طور تا آخر. این حرکت چیزی شبیه "حرکت موجی یا موج مکزیکی" طرفداران تیم ورزشی در استادیوم است. " هل دادن " ظاهراً حرکتی به سمت راست دارد، حرکتی در امتداد خط آدم ها.

آیا "موج " این حرکت را ایجاد می کند؟ موج از اولین نفر (که اولین بار هل داده شده ) شروع می شود و به سمت راست می رود، تا انتهای خط آدم ها. وقتی آخرین نفر آرام می گیرد، موج متوقف و تمام می شود.

 

ارتباط این مطالب با مبحث "صدا چیست؟" خب، تصور کنید نقطه های قرمز مولکول های هوا هستند، و موج می تواند مدت بیشتری در هوا پخش شود....

 

2 : اصوات : موج منبسط می شود.

در این جا موجی با دو جهت داریم. تصور کنید نقاط قرمز، در تصویر اول مولکول های هوا هستند.

صدا

عکس دوم نشان می دهد که  ناگهان نقطه زرد مرکزی منبسط می شود و دوباره به حالت اول بر می گردد. این نقطه به هنگام انبساط، مولکول های هوا را، که کاملاً آن را احاطه کرده اند، فشار می دهد. در این لحظه است که "موج" ایجاد می شود. 

صدا

 

اگر این اتفاق را به دقت نگاه کنید، متوجه تشکیل موج می شوید، زیرا یک مولکول هوا فشار را می گیرد و به مولکول بعدی خود منتقل می کند. وقتی مولکول هوا به حالت اول بر می گردد، موج از آن رد می شود.

بسیار خب، بالاخره "صدا چیست، و ما چگونه می شنویم؟ " ...

 

3: چگونه می شنویم

یک بار دیگر ، تصور کنید نقطه های قرمز مولکول های هوا هستند. یک گوش هم در همین نزدیکی قرار دارد. نقطه زرد منبسط می شود و بعد به حالت اول برمی گردد و به این ترتیب موجی در مولکول های هوا ایجاد می شود. عکس دوم را مشاهده کنید.

صدا

عکس دوم انیمیشن آن را نشان می دهد تا ببینید چه اتفاقی روی می دهد.

صدا و امواج آن

صدا، موجی در هواست که به درون گوش فشار داده می شود، مخصوصاً روی پرده ی صماخ. وقتی مجموعه ای از این موج ها روی پرده ی صماخ فشار داده شوند، تُن صدا شنیده می شود. تعداد دفعاتی که موج در یک ثانیه به پرده ی صماخ فشار می آ ورد، فرکانس صدا نامیده می شود. فرکانس صدا را با هرتز اندازه گیری می کنند (که نماد علمی آن Hz است).



تاريخ : ۱۳٩٢/٧/٢٩ | ۳:۳۸ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

امام هادی(ع) : ” هرکس بذر خوبی بکارد، شادمانی درو می کند.”

ز سوی عرش رحمن، نوید شادی آمد
بشارت ای محبان، امام هادی آمد
کجایی یابن زهرا بده عیدی مارا
که روح عشق و ایمان امام هادی آمد




تاريخ : ۱۳٩٢/٧/٢٧ | ٧:۳۱ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

 

 

 

 

به نام خدای زیبایی ها

 

"دیکطه من ظئیفه"

 

تقدیم به آنانی که دیوارهای ذهنی بچّه ها را می شکنند تا آموخته هایشان را در زندگی واقعی به کار گیرند.

 

املا به معنی جانشین ساختن صحیح صورت نوشتاری کلمات و حروف به جای صورت آوایی آن هاست.

 

در یادگیری املا سه عامل موثر می باشد :

 

الف) شنیدن

 

ب) دیدن و تجسم ذهنی کلمه

 

ج) نوشتن کلمه

 

*دقت به مشق ( رونویسی ) و تصحیح غلط ها و رعایت خط زمینه

* توجه به دست ورزی در دوره آمادگی

 * مطمئن شدن از شناخت حروف الفبای فارسی

 * بررسی دقیق تکلیف شب در خانه

*توجه بیشتر به دانش آموزان کند نویس

 * پرهیز از حرکات اضافی موقع گفتن املا

 *استفاده از دانش آموزان ممتاز برای روخوانی و تکرار و تمرین در کلاس

* توجه به نوع نشستن

* روش آزمون  مطالعه  آزمون

در این روش در ابتدا یک متن را به عنوان دیکته برای دانش آموزان می خوانیم و بعد از تصحیح آن را به دانش آموزان باز می گردانیم. سپس دانش آموزان تا جلسه بعدی املای صحیح کلمات غلط موجود در املای خود را تمرین می کنند. در جلسه بعد ار آن متن دوباره دیکته کفته می شود که معمولا بدون غلط و یا با غلط های محدودی همراه است.

البته باید توجه داشت که متن دوم را با کمک کلماتی از متن اول که از ارزش املایی بر خوردارند( اما در قالب جملات جدید) می توان تهیه نمود تا میزان پیشرفت دانش آموزان در زمینه حافظه دیداری هم سنجیده شود.

* روش مطالعه و آزمون

ابتدا درس یا درسهای جهت گفتن از دیکته انتخاب می شود و دانش آموزان روی لغات مشکل آن به صورت دیکته پای تخته و تکالیفی نظیز نوشتن کلمات با حروف رنگی و .... تمرین می کنند سپس از آن درس یا درس ها دیکته گفته می شود که البته بهتر است متن دقیقا مانند کتاب نباشد.

* روش نمایش:

به منظور تقویت بیشتر حافظه دیداری در رابطه با آموزش حروف هم صدا مانند(ص- ث- س ) ابتدا لغات مورد نظر را روی تابلو می نویسیم .متلا کلمه(( صابون)) سپس روی حرف (ص) را می پوشانیم و از دانش آموزان می خواهیم یکی از سه حرف (س، ث، ص) را انتخاب کرده و کلمه را کامل کنند . سپس کلمه را کامل نشان  می دهیم تا اگر غلط حدس زده بودند آن را اصلاح کنند و درستش را دردفترشان بنویسند.

روش تصحیح انفرادی(خودسنجی)

 به دانش آموز دیکته گفته می شود به عنوان تکلیف منزل از او خواسته می شود دیکته خود را با استفاده از کتاب تصحیح کند و از این طریق متوجه غلطهایش می شود و آنها را تمرین کند.

روش چند حسی:

در این روش چند حس بینایی - شنوایی- لامسه به کمک یادگیری املا کلمه مورد نظر می آیند . این روش بیشتر قبل از دیکته به منظور تمرین کلمات مشکل درس به کار گرفته می شود.

الف) از دانش آموز خواسته می شود با دقت به کلمه ی مورد نظر ( این کلمه از متن دیکته ای که بعداًَ گفته خواهد شد انتخاب می شود) که پای تابلو نوشته شده نگاه کند.

ب) آن را بخوانند و کلمه مورد نظر را در هوا به صورت ذهنی و با استفاده از انگشت خود بنویسد.

ج) سپس آن را در جمله ای مناسب به کار برد . از این طریق معنای کلمه را بهتر درک می کند.

و) کلمه را از پای تابلو پاک کرده و به آنها فرصت می دهیم تا کلمه را بدون خطا از روی حافظه بنویسند.

د) کلمه را روی تابلو نوشته تا دانش آموزان آنها را با هم مطابقت دهد و به درستی یا نادرستی نوشته خود پی ببرد . حرفی از کلمه را که از ارزش املای برخوردار است قرمز نوشته و پای تابلو می نوسیم مانند ص در تصمیم . از این روش به عنوان یک تمرین و تکلیف هم جهت تقویت حافظه دیداری دانش آموزان می توان استفاده نمود.

درمان نارسا نویسی

1. مدادی در اختیار دانش آموز قرار داده  تا خطوطی به دلخواه رسم کند.

2. به دلخواه نقاشی کرده و آن را  رنگ بزند.

3. با استفاده از گچ نرم روی تخته خط بکشد و نقاشی کند.

4. به وضعیت نشستن کودک توجه نموده و آن را اصلاح کنید. او باید کاملاَ راحت روی صندلی بنشیند.

5. کاغذ یا دفتری که در آن می نویسد، راست باشد . لبه کاغذ با لبه میز بیش از 15 درجه انحنا نداشته باشد.

6. نحوه مداد گرفتن دانش آموز را کنترل نموده و شیوه درست گرفتن مداد را به او آموزش دهید.

7. اگر انگشتان و عضلات کوچک و بزرگ دست او ضعیف هستند از مدادهای باریک تر و با قطر کمتر استفاده کنید.

 

برای تقویت عضلات دست از فعالیت های زیر می توانید استفاده کنید:

    -بازی با خمیر بازی یا موم   - مچاله کردن کاغذ باطله  - بریدن اشکال مختلف با استفاده از قیچی - بستن بند کفش ، زیپ لباس و دکمه  - حرکت انگشتان دست با استفاده از فرمان معلم- باز و بسته نمودن پیچ و مهره - رسم دو خط موازی و از او بخواهیم در بین خطوط بنویسد.

   تمیز دیداری :

    کارت هایی مانند نمونه زیر تهیه می کنیم

حرف

نمونه حروف سمت راست را در بین حروف دیگر پیدا کن

ج

چ   ی   ص   ج    ح    خ     ع    ک    ح      خ     

د

ر   ز   ژ    و      د      ذ      م      ص   ث     ق     غ    

ل

ک      ن      م      ل     گ     س      ب     ق      ل     د    

                   همین کار را با کلمات نیز می توانیم انجام دهیم.

کلمه

نمونه  کلمه سمت راست را در بین کلمات دیگر پیدا کن

دانش

رانش      داش       دانش      روش      دانشور

حاتم

خانم    خاتم      حاتم     دائم       جائم       

         حرف یا صدای مورد نظر را در کلمات مشخص زیر را پر رنگ نمایید :

      س--   خروس       شستشو        مسائل      سطل         سماور       هسته       لباس

*کارت هایی تهیه نموده حروف الفبا را در جهات مختلف روی آن نوشته و از دانش آموز می خواهیم با چرخاندن کارت حروفی که درست در مقابل او قرار می گیرند را بخواند.

* حروف یا کلماتی را به صورت ناقص نوشته از او می خواهیم و آن را تکمیل کند.

* تصاویر نقطه چین را پر رنگ کند.

* تصاویر ساده هندسی را کپی کند.

حافظه توالی دیداری :

*یک کارت مقوایی که روی آن سه کلمه نوشته شده است به دانش آموزان نشان می دهیم سپس آن را مخفی کرده و از وی می خواهیم آن کلمات را به ترتیب باز گو کند . پس از انجام موفقیت آمیز این تمرین کارت هایی با تعدا د بیشتری از کلمات را به وی نشان داده همان تمرین را دنبال می کنیم .

شقایق  - گل  لاله  بهار

 

حساسیت شنوایی :

*صدا های مختلف مثل گریه ،خنده ،سرفه ،چک چک آب ، باران ، ضربه انگشت به در ، ضربه انگشت به شیشه ، برخورد توپ با زمین و امثال آن را در نوار کاست ضبط کرده و از دانش آموزان می خواهیم به آنها گوش داده و صدای هر کدام را تشخیص دهد و بیان نماید .

*چشمان دانش آموز را با دستمال می بندیم و از همکلاسی هایش می خواهیم تا نام او را بگوید . و او تشخیص دهد که چه کسی صدایش کرده است این کار یعنی گفتن نام او توسط دانش آموز نباید به همان ترتیبی باشد که درکلاس نشسته اند زیرا دراین صورت ممکن است به جای استفاده از حساسیت شنوایی صدا یشان را از ترتیب نشستن آنان تشخیص دهد

املای دو نفره پای تابلو :

 بدین صورت که یک نفر دانش آموز به دانش آموزی دیگری املای پای تخته می گوید و او می نویسد اگر نویسنده کلمه ای را بلد نبود از همکلاسیهایش شکل درست کلمه را می پرسد. بعد  جای این دو نفر عوض می شود و سرانجام همه کلاس دو نفر دو نفر پای تابلو می آیند.

املای پرده ای :

به این شکل که متن املا توسط معلم یا دانش آموزان قوی پای تابلو نوشته می شود. بچه ها متن را با دقت می بینند و می خوانند آنگاه پرده ای روی نوشته ها کشیده می شود و آن متن برای کلاس املا گفته می شود.(برای خودسنجی وهمسال سنجی می توان پرده راکشید)

گفتن فرد برای خودش :

 بدین صورت که اول بچه ها متنی را بخوانند بعد هر کس جمله ای یا جملاتی از متن را روی تابلو می نویسد و می نشیند بعد فرد دیگر همین کار را می کند تا آخر.

نوشتن املا در فضا :

بچه ها کلمات را به جای نوشتن روی کاغذ با انگشتان و در فضا می نویسند.

املای یاران در یاد گیری :

 بدین صورت که هر فرد ابتدا مثلا سه کلمه سخت را در دفترش می نویسد سپس افراد هر نیمکت کلماتشان را برای هم می خوانند و هر کسی کلمات دو نفر دیگر را هم به کلماتش اضافه می کند و بالاخره املاهای همه افراد کلاس یکسان می گردد

املای کامل کردنی :

 بدین صورت که معلم متن ناقصی را املا می گوید و کلمات ویژه ای را که ارزش املایی را داشته باشد را در متن جا می اندازد حالا بچه ها متن را با کلمات ویژه کاملش می نماییند.

املای خبرنگاری(کندنویس ها)

معمولا دانش آموزان درنوشتن املا کند نویس هستند برای رفع این مشکل املا به روش خبرنگاری اجرا می شود . به دانش آموزان فرصت پیش مطالعه درس مورد نظر را می دهیم سپس متن درس را معمولی بامکث یک ثانیه ای می خوانیم و دانش آموزان می نویسند ممکن است نقطه ،تشدید ،سرکش و ... نگذارند (مانند خبرنگاران )یا بد خط بنویسند هدف تنها تند نویسی است سپس متن را دوباره می خوانیم و با دقت رفع اشکال می کنند .می توانیم به دانش آموزانی که سریع و صحیح می نویسند نمره بیشتری بدهیم

املای سفره ای:

 چند متر سفره پلاستیکی یا سفره های یک بار مصرف را برای دانش آموزان پهن کرده و آن را قسمت ها مختلف برای دانش اموزان تقسیم می کنیم و هر گروه کلمات مورد نظر را روی آن می نویسند .سپس می توان آن را روی دیوار سالن یا کلاس چند روزی نصب کرد .

املای گروهی

املا به صورت گروهی: به این شکل که بچّه ‌ها را به گروه ‌ها ی 5 یا 6 نفره تقسیم می‌کنیم و در هر گروه هر خط را یک نفر از گروه می‌نویسد و در انتها نمره گروهی می‌د هـــــــیم و آن املا در پوشه کار گروه ‌ها قرار می‌گیرد.

املا با استفاده از طراحی جدول و حل آن:

دانش آموز یا معلم باید  با توجه به  متن کتاب درسی ،سوالاتی طراحی نماید که جواب آنها یک کلمه باشد و سپس کلمات را در جدول قرار می دهد.

املابا توجه به دنبال کردن چند دستورالعمل :

در این نوع املا معلم  چند دستور العمل مرتبط  با هم را به دانش آموز می دهد و از او می خواهد تا آنها را به ترتیب انجام دهد.

مثال :الف)حرف دوم «بار » را در خانه ی چهارم جدول بگذار.

        ب)حرف اول «یار » را در خانه ی  دوم بگذار.

       پ)حرف آخر «تهران» را در خانه ی پنجم بگذار.

       ت)اولین حرف «امروز» را در خانه ی اول بگذار.

       ث)دومین حرف «پرنده» را در خانه ی سوم بگذار.

املا با توجه به تکنیک بارش مغزی :

در این نوع املا معلم از دانش آموزان می خواهد که با استفـــاده از تکنیـــک بارش مغزی  با یک کلمه  ده جمله ی متفاوت بسازند.

املای جدولی:

معلم  از دانش آموزان بخواهد با استفاده از  کتاب بنویسیم،کلماتی را که مثلاً دارای ع،غ،ص،ض و ...باشند را پیدا کنند و در جدول زیر حروف مربوطه بنویسند.

استفاده از برگه مچاله شده

در این روش کلمات کلیدی را روی کاغذ نوشته و پس از مچاله کردن آن را در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم. دانش اموزان پس از خواندن کلمه مورد نظر به گروه های دیگر سرکشی می کنند، تا کلماتی را که شبیه نوشته خودشان هست پیدا کنند و با گروه جدید یک جمله بسازند.

املای آبی

این روش با استفاده از بطری های خالی سس، نوشابه یا قطره چکان و آب قابل اجراست. در این روش دانش آموزان به حیاط مدرسه برده می شوند. کلماتی را معلم می گوید و دانش آموزان با آب و فشار بطری کلمه مورد نظر را روی زمین می نویسد.

املای توپی

کلمات کلیدی یا مهم را روی کاغذی نوشته و روی توپی می چسبانیم. هر بار توپ را به طرف یک دانش آموز پرت می کنیم، او پس از دیدن کلمه با آن جمله ای می سازد و آن جمله را به کل کلاس می گوید.

* یا کلماتی راروی توپ نوشته ودر دوسطل درست وغلط دانش آموزان پرت کنند.

کلمه گم شده

چند کلمه را به صورت صحیح روی تابلو می نویسیم، به دانش آموزان می گوییم که به کلمات توجه کنند. یکی از دانش آموزان را از کلاس بیرون می فرستیم و یکی از کلمات را پاک می کنیم تا وقتی دانش آموز وارد کلاس شد، حدس بزند کدام کلمه پاک شده است و آن را مجددا بنویسد.

نوبت کیه؟

در این روش بخش های هر کلمه و یا ترکیب ها را در کارت هایی نوشته و به دانش آموزان داده می شود. آموزگار کلمه ای را نام می برد. هر دانش آموزی که با کارتهایی که در دست دارد و می تواند کلمه را بسازد بیرون می آید. یکی دیگر از دانش آموزان به صورت انتخابی یا داوطلب آن کلمه را روی تخته کلاس می نویسد.

اسم - فامیل

این همان بازی قدیمی است، با این تفاوت که ستون ها کمتر است. در ضمن صدای اول کلمه مورد نظر چاپ شده است.

املای مشارکتی

در این روش املاگویی باید هر گروه یک جمله را آماده می کند و به ترتیب برای کلیه دانش آموزان کلاس دیکته می کند. باید به این نکته توجه داشت که، در هر گروه یکی از اعضا جمله را می گویدو دیگر اعضا می نویسند. یکی از اعضا نیز می تواند به عنوان ناظر درست نویسی جمله گروه را کنترل کند.

روش مسابقه ای

املا به روش مسابقه ای روش دیگری از نحوه املا گفتن به شمار می رود. در این روش چند دانش آموز تقریبا هم سطح انتخاب می شود. ابتدا تخته کلاس را به دو یا سه قسمت تقسیم می کنیم و سپس کلمه یا جمله ای توسط معلم گفته می شود.

املای جای خالی

این روش به دو صورت حذف کامل کلمه یا حذف بخشی از کلمه به صورت حروف قابل اجراست، بدین صرت که در یک متن از پیش تهیه شده بعضی از کلمات یا حروف را جا می اندازیم، سپس از روی متن برای کلاس می خوانیم و حتی کلمه ای هم که جا افتاده است توسط معلم قرائت می شود. دانش آموزان پس از شنیدن کلمه جای خالی را پر می کنند.

املای تصویری

الف) تصاویر نیمه مجسم: دانش آموزان باید واژه ها متناسب با هر تصویر را زیر آن بنویسند.

ب) اجسام مجسم: تعدادی از وسایلی که دانش آموزان نوشتن کامل ان را آموخته اند روی میز می چینیم، تا دانش آموزان به صورت فردی یا با مشورت هم و به صورت گروهی املای آن وسایل را بنویسند.

املای مشورتی

در این روش اعضای گروه در ساخت جمله و یا متن کامل املا شرکت فعال دارند. می توانیم کلماتی را در اختیار گروه ها گذاشته تا با هم فکری جمله های معنی دار و کامل بسازند.

 استفاده از خمیرهای بازی در دیکته

هر گروه از دانش آموزان حروف یا کلمه ای را با خمیر بازی درست می کنند و در معرض دید دیگر گروه ها قرار می دهند.

املای صوتی

* برای آشنا یی دا نش‌آموزان با ا نواع صدا ها و لهجه ‌ها در هنگام د یکته گفتن و از این که بچّـه ‌ها تنها به صدا و لحن معلم خود خو گیرند معلم می‌توا ند از اطرافیان خود بخوا هد تا متن امـلا را بر روی نوار بخوا نند و صدای خود راضـــــبط کنند و سپس آن متن را به کلاس بیاورد و بچـــّه‌ ا از روی آن نوار دیکته بنویســـند و در هنگام ارزشیابی پایانی و یا هر زمان دیگر بچه‌ها دچار مشکل نشوند.

املای رایانه ای

دانش آموزان خود را به استفاده از رایانه (کامپیوتر) تشویق کنیم. رایانه به کودکان مبتلا به اختلال دیکته نویسی امکان سازمان دهی می دهد و همچنین می آموزد که حروف را مجزا به کار برد و سپس به هم بچسباند. اما توجه کنیم که در ابتدا استفاده از صفحه کلید برای این بچه ها دشوار است.

املای خانه

والدین یک صفحه از متن کتاب درسی آنها را انتخاب کرده و تایپ کنند. فراموش نکنند که تعداد زیادی غلط املایی نیز در این متن بگنجانند. (اگرچه این روش باید بعد ازآموزش صحیح کلمات وروانخوانی مکرر از درست کلمه انجام شود نه قبل از آن) سپس این متن را در اختیار او قرار داده تا غلطهای مورد نظر را پیدا کند. رفته رفته سعی کنند این متن ها را سخت تر و پیچیده تر کنند تا مهارت املا نویسی او افزایش یابد.

* از دانش آموزان خواسته کلماتی بنویسند که با ( پ ) شروع شوند مثل ( پوست  پوتین ) و یا به ( ز ) ختم شوند مثل ( سبز  از و ... )

*یک صفحه از متن کتاب داستان، کتاب درسی و یا حتی روزنامه را انتخاب کنید و در مقابل فرزندتان بگذارید از او بخواهید که از بین این صفحه کلمات یا حروف مورد نظر شما را پیدا کرده و دور آن را خط بکشد.

* توصیه می شود که از ابزارهای نوشتاری مختلفی مانند مداد، خودکار، مداد شمعی، گچ و.. استفاده کنید.

* چند حرف مثل ( ب  م  ا  د  ز  ی  روی تخته نوشته می شود تا بچه ها با این حروف چند کلمه مثل ( بادام  بز  داماد  میز  بم  دزد و ... ) که می توانند بنویسند.

* تصاویری به بچه ها نشان داده شود تا بچه ها برای هر تصویر یک جمله بنویسند و جمله کسی پذیرفته می شد که از نظر املایی درست باشد.

* کلماتی به بچه ها داده شود تا آن ها مرتبش کنند که معنی دار شود و املایش را صحیح بنویسند.

* متنی را املا می گوییم و بچه ها مجازنداگر املای کلمه را نمی دانند با مراجعه به کتاب شکل درست آن کلمه را بیابند.

* در هنگام تصحیح کردن ا ملا، معلم صحیح لغا ت را نمی ‌نویسد و دا نش‌آموزان خود شان درست لغا ت را از کتا ب پیدا می‌کنند و بعد ما  صحیح نوشتن آنها راارزشیابی می کنیم. یعنی ، ا بتدا د ور کلما ت ا شتــباه خط می‌کشیم و صحیح آن را بچّه ‌ها می‌ نویسند و ما صحیح نوشتن آنها راارزشیابی می کنیم .

* می‌ توان ا ملایی را به صورت پلی‌کپی بدون نقطه ، بدون تشــدید و یا به صورت لغا ت نا قـص به  دا نـش‌آموزان داد تا آنان در جای مناســب نقطه بگذارند و یا تشــدید قرار دهند یا لغات ناقص را کامل کنند.

*می‌توان دیکته را به صورت لغات صحیح و غلط در کنار هم قرار داد تا بچّه ‌ها کلمه غلط را خط بزنند.

* روش دیگر املا می‌توا ند به صورت تصویری باشد. یعنی، شکل را به دا نش‌آموزان بدهـیم تا آنان  ا ملای صحیح آن را بنویسند.

* کلمات مهّم یا مشکل درس را روی پارچه بنویسند و سپس با خمیر و یا نخ و ســوزن کلما ت را بســازند و یا بد وزند که در ا ین صورت املا با هنر و بازی توأمان می‌شود (یادگیری تلفیقی)

همکاران معــــلم می‌توانند در املاهای کلاسی جـــــــای خود را تعویض کنند و به بچــّه‌های کلاس‌های دیگر املا بگویند تا بچّه‌ها با انواع صداها و لحن‌ و گویش در دیکته آشنا شوند.

* مکتوب کردن اسامی اشیا و اسباب محیط زندگی،مناسب برای پایه ی اول و دوم

* پیدا کردن کلماتی که همه ی حرفهایش به هم چسبیده است.

* کلمات بدون نقطه ،تشدید دار و با سرکج را بنویسند.

* در مـــوا قعی که شاگردی ضعیف است و در املا پیشرفت چندا نی ندارد ، می‌توان در هنــــگام  د یکته دا نش‌آموز ضعیف را کنار دانش‌آموز قوی نشا ند تا بعـــــــضی از لغا ت را که برا یش مشکل  ا ست ، با مشورت بنویسد. در نتیجه دا نش‌آموز ضعیف ، هم آن لغت را به خوبی به ذ هن می‌سپارد و هم با افت نمره به طور مکرر مواجه نمی‌شود. البته این روش نــــــباید به طور تکرار و همیشگی باشد.

 * کلمات مشکل متن املا را روی تابلو می نویسیم و سپس متنی را برای بچه ها املا می گوییم تا اگر شکل آن کلمات مشکل را نمی دانند به تابلو نگاه کنند و املای آن را بیابند.

* یکی از صفحات مجلات رشد یا کتاب داستان را در نظر بگیرند و دور کلمه های خوانده شده خط بکشند.

* بچه در منزل برای اولیا خود املا بگویند و املای آنها را تصحیح نمایند.

* یک کلمه را بگوییم و بچه ها هم خانواده آن کلمه را  خودشان به عنوان املا بنویسند.

* دانش آموزان کلمات مشکل متنی را که بناست برای آنها املا بگوییم انتخاب کرده و روی کارت بنویسید معلم از همین کلمات کارتها به بچه ها املا بگویید بعد شاگردان املای خود را از روی کارتهاییکه در اختیار دارند تصحیح نماییند.

* از هر گروهی که می خواهیم دو یا سه کلمه پیدا کنند که صدای ( ص  ث  س ) داشته باشد بعد از این کلمه ها یک املای معلم ساخته می گیریم و بچه ها صدای مورد نظر را قرمز بنویسد.

* برای تقویت املا دانش آموران را گروه بندی می کنیم .از گروه ها می خواهیم هر کدام بیست واژه مشکل را بنویسند . سپس هر گروه یک آینه را مقابل کلمات نگه می دارند و اعضای گروه بعدی باید سریع واژه را تشخیص دهند . هر واژه یک امتیاز دارد با نظارت آموزگار و سرگروه ها بازی و آموزش با لذت و هیجان بسیار همراه می شود و دانش آموزانی که دراملا ضعیف هستند با این روش پیشرفت می کنند .

* دادن تمرین های متفاوت جهت شمارش دندانه ها

* در روش دیگر، باز بچّـــــه ‌ها به گروه‌ های 5 یا 6 نفره تقسیم می‌شوند. 10 کلمه مهم از درس

 ا نتخا ب می ‌کنـــــــــیم و از بچّه ‌ها در گروه ‌ها می‌خوا هیم که هر کدام جمله‌ای را در ارتبا ط با درس بنویسند و از کلما ت مهم مورد نظر ا ستفاده کنند و هر گروه جملات خود را کنار هم گذاشته و یک متن کوتاه و زیبا بسازد.

*. املا نویسی با حروفی که یک شکل دارند و چند صدا مانند حرف " و " یا حرف " ی " بدین صورت که بچه ها هر چند کلمه ای که می توانند بنویسند که در آن ها این حرف " و " صدای واو بدهد بعد کلماتی که صدای او بدهد مثل کاهو و نیز کلمات چای.زری.مرتضی.

* معلم از کلماتی که اکثر شاگردان آن ها را غلط نوشته اند متنی تهیه کند و از آن متن املا بگویید.

*باکلمات مهم املایی شکل بسازند.

منابع

۱ روش تدریس زبان فارسی در دوره ی دبستان دکتر بهمن زندی.
۲ روش تدریس فارسی ابتدایی دوره کاردانی تربیت معلم کد ۶۰۰۴.
۳ مجله ی رشد معلم شماره ی ۶ ـ اسفند ۷۳.
۴ نوار، سی دی آموزشی املا با همکاری وزارت آموزش و پرورش و تکنولوژی.
۵  ملکوتی، زهرا، املا به شیوه ی بارش مغزی، مجله ی رشد آموزش ابتدایی، شماره ۵، بهمن ۸۶.
۶ تبریزی، مصطفی، درمان اختلالات دیکته نویسی، انتشارات فراروان، چاپ دهم.
۷ جعفریان یسار، حمید، سفید، خاکستری، سیاه در زنگ املا، مجله ی رشد آموزش ابتدایی، شماره ۴، دی ۸۶.



تاريخ : ۱۳٩٢/٧/٢٦ | ٤:٠٩ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

11روش ساده وموثر برای پرورش کودک شاد

شاد بودن یکی ازبزرگترین هدایا است که کودک می تواند از والدین خود بگیرد. مطلب زیر به شما می گوید چطور به کودکانتان عزت نفس و رضایتمندی پایدار بدهید.

یکی از بزرگترین هدایایی که والدین می توانند به کودکان خود بدهند توانایی و استعداد شاد شدن است. البته بین خوشحالی و شادی لحظه ای- مثلاً دادن یک اسباب بازی جدید یا یک سبد پراز تنقلات به کودک- و خوشحالی و رضایتمندی پایدار، تفاوت عمده ای وجود دارد. مطمئناً کودکان دوست دارند تفریح کنند و مانند بزرگترها نیازمندند تا عمیقاً احساس خوشبختی کنند. اما شادی واقعی مطلب قابل تعمق تری است و آن روح فرزند شما را تحت تاثیر قرار میدهد و در او این حس را بوجود می آورد که همه چیز دنیا خوب است.

متخصصان معتقدند، کودکان شاد ویژگیهای مشخصی دارند، از جمله: عزت نفس، خوش بینی و خویشتن داری. چنانکه خواهید دید، ایجاد و پرورش این ویژگیها بسیار ساده تر از آنست که تصور کنید، در اینجا 11 روش ذکر شده تا به فرزندتان کمک کنید دید مثبتی به زندگی داشته باشد.

 1- ازسرگرمیهای سازمان نایافته وقدیمی استفاده کنید

کودکان موفق معمولاً کودکان شادی هستند، اما تلاش شما به منظور آماده سازی فرزندتان در رویارویی با مسائل زندگی، باعث می شود که تمام وقت او را با حجم زیادی از برنامه های مختلف پر کنید. تمامی بچه ها به زمانی برای کاهش فشار نیاز دارند. وقفه ای در زمان بازی و یا درس به آنها بدهید و بگذارید در این زمان تخیلاتشان آنها را هدایت کند و آزادانه بازی کنند. مثلاً سر فرصت حشره شکار کنند، آدم برفی بسازند و یا به عنکبوتی که تارمی تند نگاه کنند. اینها موجب می شود حس تخیل در کودک افزایش یابد و به کودک اجازه می دهد دنیا را با گامهای خودش کشف کند.

بهتر است شما هم برنامه پر مشغله و آشفته خود را کم کنید و کودکانتان را در هنگام تفریح همراهی کنید.

 

2- کمک کردن به دیگران را به کودکانتان بیاموزید.

برای آنکه بتواند شاد باشد احساس کند که عضو با ارزشی از یک اجتماع بزرگ است و می تواند به زندگی افراد دیگرمعنی ببخشد. با بوجود آوردن موقعیتهای مناسب، این احساس را در او ایجاد کنید. اسباب بازیهای قدیمی او را که دیگر نیازی به آنها ندارد، جمع کنید و از او بخواهید آنها را به خانواده های نیازمند بدهد، یا در فروشگاه از او بخواهید که مقداری مواد غذایی برای اهداء به مستمندان خریداری کند.

کودکان می توانند لذت کمک کردن به دیگران را در سنین پایین یاد بگیرند.

مثلاً چنانچه شما از تکه های اضافی پارچه عروسک درست می کنید، کودک دوساله شما می تواند کمک کند وبگوید چشم و دهان عروسک را در کجا قرار دهید.

 

3- همراه با کودک خود، فعالیتهای فیزیکی داشته باشید.

همراه با کودک خود گردش بروید ، با او بازی کنید ویا با همدیگر دوچرخه سواری کنید. با این کار نه تنها نیرو و بنیه کودک خود را تقویت می کنید بلکه باعث شادی و خنده اش می شوید. فعال نگهداشتن کودکان، استرس را در آنان کاهش می دهد و موجب می شود آنان انرژیشان را به طریق سالم تخلیه کنند. کودکان سالم از قدرت بدنی بیشتری نیز برخوردارند. کودکان بیشتر ازآنکه نگران ظاهرشان باشند، به کارهایی که انجامی می دهند، افتخار می کنند. چنانچه کودکتان را در انجام کاری که علاقه دارد، تشویق کنید، برای ایجاد شادی در او روشی جدید به کار گرفته اید.

 

4- با کودکانتان بخندید

برای بچه ها لطیفه تعریف کنید، شعرهای خنده دار بخوانید، خودتان را دست بیاندازید. خندیدن برای کودکتان و نیز برای خود شما مفید است. یک دلیل کاملاً فیزیکی این است که هنگامی که می خندید، تنش (نگرانی) و اضطراب آزاد می شود و اکسیژن بیشتری دریافت می کنید و سبکبال می شوید.



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/٧/٢٦ | ٤:٠٥ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

هنگام مطالعه سر و گردن نباید بیشتر از 20 درجه به طرف پایین خم شود عنوان داشت: بعضی اعمال مثل طاق باز خوابیدن یا به شکم خوابیدن در هنگام مطالعه در درازمدت، دردهای ناحیه گردن و کمر را افزایش می‌دهد.

 
                                                          




ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/٧/٢٦ | ٢:٠٩ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

بیاموزیم: بیش از آنکه ما را بفهمند، دیگران را درک کنیم.
بیا موزیم : که انسان بزرگ به خود سخت می گیرد و انسان کوچک به دیگران.
بیا موزیم: که دانش خود را به دیگران آموزش دهیم و دانش دیگران را بیاموزیم.
بیاموزیم: پیش از آنکه دوستمان بدارند، دوست بداریم.
بیاموزیم: همیشه فردی خوش باقی بمانیم چرا که زندگی و موهبت های آن را دوست می داریم.
بیاموزیم: اگر چه از هر چیزی بهترینش را نداریم ، ولی از هر چیز که داریم بهترین استفاده را بکنیم.
بیا موزیم: آنچه امروز در دست داریم ، ممکن است آرزوی فرداهایمان با شد.
بیاموزیم: زندگی مثل یک نقا شی است، با این تفاوت که در آن از پاک کردن خبری نیست.
بیاموزیم: که هیچ روزی از امروز با ارزش تر نیست.




تاريخ : ۱۳٩٢/٧/٢٦ | ٢:٠٧ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()



تاريخ : ۱۳٩٢/٧/٢٢ | ٧:۱۳ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

دل در جوشش ناب عرفه، وضو می گیرد و در صحرای تفتیده عرفات، جاری می شود. آن جا که ایوان هزار نقش خداشناسی است.

التماس دعا



تاريخ : ۱۳٩٢/٧/٢٢ | ۳:۱۸ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()


آنفولانزا چیست و از کجا باید فهمید کودک آنفولانزا  دارد؟
آنفولانزا در اثر ویروس آن، یعنی ویروس آنفولانزا به وجود می آید. کودکان زیر دوسال بیشتر احتمال ابتلا به این ویروس را دارند و برای آنها نیز بسیار خطرناک است.
دانستن اینکه کودک شما آنفولانزا دارد، همیشه کار آسانی نیست. کودک بیمار ممکن است سست، بی حال و کم اشتها باشد. یا شاید نشانه هایی همچون سرماخوردگی یا دیگر بیماری های ویروسی را داشته باشد.
آنفولانزا در کودکان
در این فصل که فصل آنفولانزا است اگر کودک شما نشانه های زیر را داشت احتمالا به آنفولانزا مبتلا شده است؟
    تب ناگهانی – 38.3 درجه سیلسیوس یا بالاتر
•    خستگی، بی حالی به همراه نشانه هایی همچون سرفه های خشک و بینی گرفته
اگر نشانه هایی همچون گرفتگی بینی یا سرفه قبل از تب پدیدار شدند، به احتمال زیاد فرزند شما سرما خورده است.
از دیگر نشانه های آنفولانزا می توان به زودرنج شدن، بی میلی و کم اشتهایی، گلودرد و ورم گلو اشاره کرد. آنفولانزا همچنین باعث ایجاد درد در ناحیه شکم و اسهال و استفراغ می شود.
کودکان چگونه آنفولانزا می شوند؟
ویروس های نوع A و نوع B آنفولانزا، به سرعت در محیط  منتشر و پخش می شوند. اگر کودک شما در نزدیکی فردی قرار دارد که آنفولانزا گرفته و سرفه و عطسه می کند، احتمال دارد قطرات سرفه یا عسطه او به دهان یا بینی کودک وارد شوند. فرد مبتلا به آنفولانزا، از یک روز پیش از بروز علائم بیماری و 5 روز پس از آن ناقل بیماری است.
از آنجا که ویروس آنفولانزا به سرعت تکثیر می شود، این بیماری می تواند به راحتی در مدرسه، مراکز نگهداری کودکان، زمین های بازی و حتی خانواده پخش شود. بیشتر مواقع، حتی افرادی که تصور می شود مبتلا نشده اند نیز پس از یک تا 4 روز علائم بیماری را نشان می دهند.
البته از آنجا که مقاومت افراد در مقابل ویروس آنفولانزا متفاوت است، شاید فردی به آن مبتلا باشد و خودش خبر نداشته باشد. یا نشانه های خفیفی داشته باشند که تصور شود سرماخوردگی است و به راحتی این ویروس را به بقیه افراد منتقل کند.
فرزند من آنفولانزا دارد، چگونه می توانم به بهبود حال او کمک کنم؟
بهترین درمان آنفولانزا، استراحت و نوشیدن مایعات است. خوردن سوپ یا آبگوشت نیز بسیار کمک کننده است و باعث از بین رفتن گرفتگی ها می شود.



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/٧/٢۱ | ٢:٥٦ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

وقتی که مشاهده می‌کنید این آثار به‌تدریج تمام خانه را اشغال می‌کنند‌، عکس‌العمل درست چیست؟ و چه باید کرد؟ در مقاله زیر 7 پیشنهاد مطرح می‌شود تا با این یادگاری‌های دوران کودکی چه کنیم:
در مدرسه، کودکان برای خلق آثار، کشیدن، رنگ کردن، نقاشی کردن و ساختن مورد تشویق قرار می‌گیرند.
مسلماً اینگونه فعالیت‌ها خلاقیت آنها را برانگیخته و موجب رشد آنها می‌شود.
 اغلب نیز این شاهکارهای هنری خلق شده توسط کودکان به خانه آورده شده و البته با افتخار نشان داده می‌شوند، اما وقتی که مشاهده می‌کنید این آثار به‌تدریج تمام خانه را اشغال می‌کنند‌، عکس‌العمل درست چیست؟ و چه باید کرد؟ در مقاله زیر 7 پیشنهاد مطرح می‌شود تا با این یادگاری‌های دوران کودکی چه کنیم:
 1-آنها را دستچین کنید
به جای اینکه تمام آثار کوچک و بزرگی را که فرزندتان خلق می‌کند نگه دارید، هر از گاهی کنار فرزندتان بنشینید و از او بخواهید یک یا دو مورد از کارهای جدیدش را که به‌نظرش بهترین است انتخاب کند. در پایان سال خواهید دید که آثاری که از نظر او بهترین است حتی از انگشتان یک دست نیز تجاوز نخواهد کرد. با این روش، هم کاردستی‌ها تحت یک نظارت نگهداری می‌شوند و هم خواهید توانست آثار او را در آینده به یادگار نگهدارید.
 2-گاهی یک عکس، گویا‌تر از هزاران کلمه است:
از کار دستی‌های فرزندتان عکس گرفته و آنها را در آلبومی نگهداری کنید‌. بدین ترتیب حتی اگر به‌دلیل کمبود فضا، قادر به نگهداری آنها نباشید، حداقل یک عکس یادگاری از آنها خواهید داشت !
 3- صندوقچه بایگانی کودکان :
اداره‌ها برای نگهداری مدارک خود دارای صندوق‌های بایگانی قابل حمل هستند که پوشه‌ها روی آنها قرار می‌گیرند و اغلب نیز دارای یک پوشش و دسته‌ای هستند که به راحتی قابل حمل باشند. به فرزند خود در ساختن این سیستم بایگانی کمک کنید. مثلاً یک پوشه مخصوص کاردستی با درجه اهمیت 2، یک پوشه مخصوص کاردستی با درجه اهمیت 3 و الی آخر. حالا دیگر تمام نقاشی‌ها و هرگونه کاردستی از این قبیل که کم حجم و صاف هستند‌، در جایی امن و به شکلی مرتب نگهداری خواهند شد و در ضمن شما با این روش‌، نحوه بایگانی را نیز به فرزندتان آموزش خواهید داد‌. نگران نباشید برای آموزش هیچگاه زود نیست‌!
 4 - نگهداری در محفظه‌ای بزرگ‌تر :
برای سایر کاردستی‌هایی که صاف و کم حجم نیستند، جعبه مذکور ممکن است جعبه‌ای بزرگ‌تر از جنس پلاستیک و همراه با یک درپوش باشد‌. بدین روش فرزندتان فضایی برای نگهداری سایر کاردستی‌هایی که ابعادشان مناسب پوشه بایگانی نیست خواهد داشت‌. اینجا باز هم انتخاب کنید‌. اگر شما بخواهید تمام کاردستی‌هایی را که فرزند دلبندتان تا 15 سال آینده با خود به خانه می‌آورد نگهداری کنید، منزل شما مملو از این آثار هنری خواهد شد.



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/٧/٢۱ | ٢:٥٤ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

قبر باقر بی چراغ است نور بارانش کنید

یادی از درد دل و غمهای دورانش کنید

شمع دل خاموش اگر شد پرتو افشانش کنید

شعله آهی بیارید و فروزانش کنید



تاريخ : ۱۳٩٢/٧/٢٠ | ٤:۳٦ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

سلام دوستای خوب و مهربونم

با هم می خوایم مراحل نقاشی و طراحی یک سگ کارتونی رو ببینیم و بکشیم

 

 

 

 

اول با اشکال هندسی نقاشی سگ رو در میاریم

با دایره و بیضی و خط بدن، ضورت ، دست و پا و دم و گوش را می کشیم

حالا صورت سگ رو مثل شکل زیر کامل می کنیم

دست و پاهای سگ را می کشیم

بدن سگ رو کامل می کنیم

حالا دم سگ رو می کشیم و پاها و دست ها را کامل می کنیم

در پایان سگ ما شکل زیر میشه که فقط باید رنگ آمیزی بشه

 

 

نظرات  



تاريخ : ۱۳٩٢/٧/۱٧ | ٦:٠٧ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

لازم نیست کارشناس مسایل کودک باشید تا کودک موفق تربیت کنید. برای اینکه کودک از همان ابتدای کودکی موفقیت را تجربه کند والدین باید به او: عشق و توجه بدهند و نیازهای کودک را بشناسند و در جهت برطرف کردن آنها تلاش کنند. برای اینکه کودک شما نیز با استعداد و سالم رشد کند، 6 مورد زیر را رعایت کنید.

1. نشان دادن عشق و علاقه
کودکان به عشق نیاز دارند. حمایت احساسی شما به کودک به او احساس امنیت برای کشف دنیا را می دهد. تحقیقات نشان داده اند توجه و عشق والدین در سال های اولیه زندگی کودک در رشد فکری، روحی و فیزیکی او تاثیر بسیاری دارد. عشق باعث رشد مغز کودک می شود.

اما چگونه باید عشق خود را نشان داد؟ بغل کردن، بوسیدن، لبخند، گوش کردن، شجاعت دادن و بازی کردن با کودک همه نشانه های علاقه به کودک هستند که می توانید انجام دهید. هنگامی که گریه می کند – مخصوصا زیر شش ماه - سریع به او رسیدگی کنید.

هنگامی که کودک غمگین یا خیلی شاد است، با توجه زیاد می توانید رابطه احساسی عمیقی با او برقرار کنید.

2. رسیدگی به نیازهای اولیه کودک
کودک با انرژی و سالم یادگیری بهتری نیز دارد و شما می توانید این هدف را با برطرف کردن نیازهای اولیه او محقق کنید. سعی کنید در فواصل زمانی معینی چک‌آپ کاملی از سلامت جسمی و سیستم ایمنی او داشته باشید. اگر در دوره های مشخص شده و به وقت واکسن و آمپول های کودک تزریق شوند، در واقع سلامت او را تضمین کرده ایم.

خواب نیز برای رشد و موفقیت کودک بسیار مهم است. هنگام خواب وقتی پلک ها سریع به هم می خورند، مغز کودک در حال رشد در زمینه یادگیری، حرکت و فکر کردن است.

از سینه شیر خوردن کودک نیز در شش ماه نخست همه نیازهای جسمی او را برآورده می کند. کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، کمتر دچار آلرژی، اسهال، مشکلات تنفسی و عفونت گوش می شوند. همچنین، شیر مادر موجب افزایش ضریب هوشی کودک نیز می شود.

3. حرف زدن با کودک

تحقیقات نشان داده است کودکانی که والدین آنها از همان ابتدا زیاد با آنها صحبت کرده اند، سریع تر مهارت های کلامی را فراخواهند گرفت. این کار را می توانید از همان دوران جنینی آغاز کنید. پس از به دنیا آمدن کودک، هنگام تعویض پوشک، غذادادن یا حمام کردن با او صحبت کنید. سعی کنید از کلمات ساده و مختص خود کودک استفاده کنید تا درک بهتری داشته باشد و موقع صحبت کردن نیز به او نگاه کنید. مثلا همه کارهایی که برای او انجام می دهید را برای او توضیح دهید.

4. کتاب خواندن برای کودک
هنگام مطالعه مجله یا کتاب، آن را با صدای بلند بخوانید تا کودک نیز بشنود. به این ترتیب دایره لغت او و مهارت های کلامی او افزایش پیدا می کند و می توانید باعث برانگیخته شدن قوه تخیل او بشوید. در خلال کتاب خواندن می توانید کودک را در آغوش بگیرید و به او احساس امنیت و عشق نیز بدهید.

نوزادان از شنیدن صدای موسیقی نیز لذت می برند و می توانید موسیقی دلخواهش را برایش زمزمه کنید.

5. تقویت احساسات کودک
برای اینکه کودک در مورد انسان ها، مکان ها و مسایل مختلف آگاهی کسب کند باید در معرض آنها باشد. هر نوع تعامل جدیدی اطلاعات جدیدی نیز به دانسته های کودک اضافه می کند. تحققات ثابت کرده اند، کودکانی که در محیط های مملو از امکانات و انسان ها رشد می کنند و با مسایلی روبه رو هستند که مستقیما به حواس پنجگانه آنها مرتبط است، مغز فعال تر و انگیزه های بیشتری دارند.

البته قرار نیست کودک را به طور 24 ساعته تحت اتفاق های مختلف قرار دهید تا حواسش رشد کنند. به طور مثال، کودکان تا زیر دو سال نباید تلویزیون نگاه کنند.

وقتی کودک از بازی لذت می برد، برای او اسباب بازی های متنوع با شکل، بافت، رنگ، صدا و وزن های مختلف تهیه کنید. برای او آواز بخوانید. همین بازی های ساده و تعاملی می توانند به رشد مغز و افزایش ضریب هوشی کودک کمک بسیاری کنند.
همچنین باید به کودک فضای لازم برای پرسه زدن و راه رفتن هم بدهید. این کار برای رشد ماهیچه های کودک مفید است. برای این منظور باید خانه را از وسایل خطرناک خالی و فضا را برای چهاردست و پا کردن او مهیا کنید.

6. مراقب خود باشید
وقتی خود والدین سالم و خوشحال باشند، فرزندان آنها نیز سالم و خوشحال خواهند بود. سعی کنید در زمان های خالی ورزش کنید؛ حتی اگر این ورزش یک پیاده روی ساده باشد. می توانید کودک را سوار کالسکه کنید و با هم بیرون بروید. به اندازه کافی استراحت داشته باشید.

اگر از انجام کارهای خانه و بچه داری به طور همزمان خسته شده اید آن را با همسر خود تقسیم کنید. اگر تنها هستید می توانید از دوستان یا خانواده کمک بگیرید.

حتما هر چند وقت یکبار به خود مرخصی بدهید و تنها باشید. تنها بودن می تواند کمک کند تا انرژی دوباره کسب کنید. حتی لازم است با یک دوست در مورد مشکلات خود درددل کنید.

برخی از خانم ها پس از زایمان دچار افسردگی می شوند و این حالت تا هفته ها یا شاید ماه ها در آنها باقی می ماند. این حالت به هیچ وجه خوب نیست اما قابل درمان است.



تاريخ : ۱۳٩٢/٧/۱٦ | ۳:٤۸ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()
تاريخ : ۱۳٩٢/٧/۱٥ | ۸:٠٤ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

آموزش حل مسأله ( آیا همه می توانند مسئله حل کنند؟)

آیا حل مسأله آموزش دادنی است؟ یکی از دلایل فقدان طرحی برای آموزش حل مسأله به دانش آموزان ، این است که آموزشگران ریاضی تا چندین سال پیش معتقد بودند که حل مسأله آموزش دادنی نیست بلکه یک هنر یا ویژگی و توانایی است که بعضی از انسانها دارند و بعضی ندارند. بنابراین هیچ کس تلاش برای حل مسأله به دانش آموزان نمی کرد. اما تعداد کسانی که درمورد آموزش حل مسأله تحقیق می کنند بیش تر است.

یکی از افرادی که در مورد چگونگی حل مسأله و آموزش آن تحقیق کرد جرج پولیا است. حاصل کار او در کتاب «چگونه مسأله حل کنیم» منتشر شد. مرحوم احمد آرام این کتاب را ترجمه کرده است. او در مقدمه ی کتاب خود می گوید: « من یک ریاضیدان هستم. متخصص آموزش ریاضی نیستم، اما علاقمندم بدانم چرا من می توانم مسأله ریاضی را حل کنم و دیگران نمی توانند؟ چرا بعضی از دانشجویان مسأله ریاضی را حل می کنند ولی بعضی نمی توانند؟ او همین سؤال ها را دنبال کرد و مدلی برای تفکر حل مسأله و آموزش راهبردها ارائه کرد. پولیا دو حرف اساسی دارد. 1- مدل چهار مرحله ای برای تفکر حل مسأله 2- آموزش راهبردها که البته نکته دوم در آموزش اهمیت بیشتری دارد.

مهارت حل مسئله ( مدل چهار مرحله ای پولیا)

فرایند تفکر حل مسأله برای افراد مختلف متفاوت است. پولیا تلاش کرده تفکر حل مسأله را به نوعی مدل سازی کند. او الگویی چهار مرحله ای را مطرح کرده است. در فرایند حل مسأله این چهار مرحله چهار گام طی می شوند تا یک مسأله ریاضی به طور کامل حل شود. مدل چهار مرحله ای او به این مشکل است:

1 ) فهمیدن مسئله :

یعنی تشخیص داده­ها و خواسته­های مسئله و ارتباط بین آن­ها

2) طرح ریزی کردن :

قصد کردن برای حل مسئله ( انتخاب راهبرد )

3 ) حل مسئله :

با توجه به راهبرد انتخاب شده و فهم مسئله به حل آن اقدام می­کنیم .

4 ) برگشت به عقب :

راه حل و روش­هائی را که در حل مسئله از آن­ها استفاده شده را مجدداٌ بررسی و امتحان کرده تا جواب به دست آمده همان خواسته­ی مسئله باشد .

راهبردهای حل مسأله

همان طور که اشاره شد، آموزش راهبردها مهم تر از تأکید به مدل 4 مرحله ای است. در واقع آموزش راهبردها، مهم ترین قسمت آموزش هنر حل مسأله است.

راهبردهای حل مسئله

1 )‌ راهبرد رسم شکل :

کشیدن شکل برای بهتر فهمیدن مسئله و یا پیدا کردن راه حل آن می­باشد. راهبرد رسم شکل ، بهترین شروع برای حل مسئله است .طبیعی ترین راهبردی که به ذهن دانش آموز می رسد رسم شکل است. بسیاری از مسائل با کشیدن ی شکل مناسب یا مسأله به طول کامل حل یا راه حل آنها آشکار می شود.اغلب معلمان این راهبرد ( راه حل) را در حل مسأله ها از دانش آموزان نمی پذیرند به همین دلیل این راهبرد طبیعی کم کم کنار گذاشته می شود.



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/٧/۱٥ | ۸:٠٢ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

از زندگانی نظامی اطلاعات دقیق در دست نیست و در بارهٔ سال تولد و وفات او نقل‌های تذکره‌نویسان مختلف است. آنچه مسلم در شهر گنجه می‌زیست و در همین شهر وفات یافت.[منبع نامعلوم]

ولی در مورداصالت این شاعر نامی مطلبی که به آن کمتر اشاره شده است، این است که او ایرانی واصالتاً اهل شهر تفرش، روستای طاد (تا) می‌باشد. چنان که خود ایشان نیز به این مورد اشاره نموده‌اند. یکی از دلایل تفرشی بودن نظامی این دو بیت از اقبالنامه ص (۲۹):

گرچه در بحر گنجه گمم ولی از قهستان شهر قمم

به تفرش دهی هست تا نام او نظامی از آنجا شده نام جو

وی خیلی زود یتیم شد و از ابتدا توسط دایی مادرش بزرگ شد و تحت حمایت وی تحصل نمود. مادر او از اشراف کرد بوده و این بر پایهٔ یک بیت از دیباچهٔ لیلی و مجنون («گر مادر من رئیسهٔ کرد...») دانسته شده‌است در باره زادگاه پدری او اختلاف نظر است. برخی از منابع او را از اهالی تفرش یا فراهان[و برخی او را از طبقه دهقانان (ایرانیان) آران میدانند. در رابطه با پدر او، بهروز ثروتیان این بیت در لیلی و مجنون را شاهد می‌آورد («دهقان فصیح پارسی‌زاد - از حال عرب چنین کند یاد») و می‌نویسد: «دهقان فصیح پارسی‌زاد: نظامی گنجه​ای/عرب:مجنون و پدر او/یادداشت- سرآغاز بندهای لیلی و مجنون همه به توضیحی کنایی آراسته‌است و شاعر بالکنایه اشاره می‌کند که این بخش از خود اوست یا در داستان اصلی و به زبان عربی آمده‌است. بیت اول بند ۳۶ از اهمیت به‌سزایی از نظر تاریخ تحقیق در زندگی و آثار نظامی برخوردار است و آن اینکه شاعر شغل و موقعیت اجتماعی خود را که «دهقان» بوده‌است و همچنین نژاد او که خود را «پارسی زاده» می​نامد، به تصریح بیان داشته و هیچ‌گونه تردیدی در صحت بیت و مطلب نیست و با تحقیق درباره​ی دهقانان قرن ششم در آذربایجان و بررسی «پارسی» که آیا نظر او «ایرانی» است یا زبان «پارسی» و یا هر دو، گوشه​ای از حیات و موقعیت اجتماعی شاعر آشکار می‌گردد. بهروز ثروتیان، «لیلی و مجنون»(نظامی گنجه‌ای)- انتشارات امیر کبیر- صفحه ۴۲۴: برخی از منابع نقل قول: دهقان فصیح پارسی‌زاد: نظامی گنجه​ای عرب:مجنون و پدر او یادداشت- سرآغاز بندهای لیلی و مجنون همه به توضیحی کنایی آراسته‌است و شاعر بالکنایه اشاره می‌کند که این بخش از خود اوست یا در داستان اصلی و به زبان عربی آمده‌است. بیت اول بند ۳۶ از اهمیت به سزایی از نظر تاریخ تحقیق در زندگی و آثار نظامی برخوردار است و آن اینکه شاعر شغل و موقعیت اجتماعی خود را که «دهقان» بوده‌است و همچنین نژاد او که خود را «پارسی زاده» می​نامد، به تصریح بیان داشته و هیچگونه تردیدی در صحت بیت و مطلب نیست و با تحقیق درباره​ی دهقانان قرن ششم در آذربایجان و بررسی «پارسی» که آیا نظر او «ایرانی» است یا زبان «پارسی» و یا هر دو، گوشه​ای از حیات و موقعیت اجتماعی شاعر آشکار می‌گردد.



تاريخ : ۱۳٩٢/٧/۱٤ | ۱:٠۱ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

ای شیعه بزن ناله و فریاد امشب              

                                        از غربت آن غریب کن یاد امشب 

مسموم شد از زهر، جواد بن رضا            

                                        در حجره ی در بسته ی بغداد امشب

شهادت امام جواد (ع) تسلیت باد 



تاريخ : ۱۳٩٢/٧/۱۳ | ۳:۱٩ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

راه های  جذب دانش آموزان به کلاس درس

توجه به آرامش و بهداشت روانی بچه ها : یادگیری در محیط شاد و آرام بهتر صورت می پذیرد و دانش آموزان با علاقه بیشتری سعی در یادگیری مطالب می نمایند .

استفاده از بازی و تفریح  در صورت امکان در تدریس :  با این روش بچه ها کمتر احساس خستگی کرده و با اشتیاق بیشتری یادگیری صورت می گیرد .

توجه معلم به روحیات و حالات دانش آموزان در حین تدریس : در صورت مشاهده خستگی و احساس یکنواختی می توان تغییری مثل تغییرفیزیکی فراگیران ، خواندن شعر و بیان خاطره کوتاه  و .... د رکلاس ایجاد نمود .

آموزش خوب گوش دادن – خوب دیدن – استفاده از همه حواس در درک و شناسایی هر موضوعی شناسایی دانش آموزان از نظر موقعیت فرهنگی ،
اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، خانواده ها ، سلامت اولیاء آنها و عدم ابتلاء هر یک
از افراد خانواده به اعتیاد و یا بیمارهای غیرقابل علاج، کارکردن و در آمد زا بودن
یا نبودن دانش آموز و ... در چگونگی برخورد با دانش آموزان بسیار موثر است که اگر
این برخورد صحیح صورت بگیرد قطعاً در امر آموزش موثر است .

ایجاد فرصتهایی برای بالابردن اعتماد به نفس فراگیران مثلاً برگزاری نمایشگاهی از کارهای دانش آموزان ، یا گوشزد کردن استعدادهای فراگیران با استفاده از دانش آموزان برای تفهیم مطالب و توضیح در مورد مطلب ارائه شده به سایر دانش آموزان گاه توضیح برخی از  دانش آموزان بهتر از ما می تواند مطلب را به دانش آموزان ضعیف تفهیم نماید .

ارائه تکالیف متنوع در جذب دانش آموزان بسیار موثر است .



تاريخ : ۱۳٩٢/٧/۸ | ۱۱:٤٠ ‎ق.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

شهر جعبه ای 

یک روش آسان برای ساختن یک شهر اسباب بازی استفاده از جعبه های کهنه کارتن ها ، کاغذ رنگی ، قیچی ، نوار چسب ، کاغذهای لوله شده و مداد شمعی است .

 برای ساختن ساختمانها :

کاغذ رنگی را دور جعبه ها و قوطی های خالی بپیچید .

اگر می خواهید یک برش بزرگ برای درهای خروجی درست کنید .

از پارچه لوله شده به جای دودکش استفاده کنید .

و آن را با نقاشی پنجره ها و جعبه های گل تزئین کنید .

 

برای درست کردن درختها :

از کاغذ لوله شده برای تنه درخت استفاده کنید .

یک توده سبز از کاغذ ضخیم یا مقوا برای چترک درخت بکشید و دور تا دور آن را برش دهید .

چترک سبز را با نوار به لوله بچسبانید .




تاريخ : ۱۳٩٢/٧/٢ | ٧:۱٩ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

1.نخوردن صبحانه
کسانی که صبحانه نمی خورند قند خونشان به سطح پائینتری افت می کند.. این امر باعث تامین نامناسب مواد غذائی برای مغز و در نتیجه افت فعالیت مغزی می شود.

2. پرخوری:
این امر باعث تصلب شرائین (سختی دیواره رگهای) مغز شده و منجر به کاهش قدرت ذهنی می شود.

3- دخانیات:
این امر باعث کوچک شدن چند برابری مغز و منجر به آلزایمر می شود.

4. استفاده زیاد قند و شکر:
استفاده زیاد قند و شکر جذب پروتئین و مواد غذائی را متوقف می کند و منجر به سوء تغذیه و احتمالا اختلال در رشد مغزی خواهد شد.

5. آلودگی هوا:
مغز بزرگترین مصرف کننده اکسیژن در بدن ماست.. دمیدن هوای آلوده باعث کاهش اکسیژن تامینی مغز شده و منجر به کاهش کارآیی مغز می شود.

6. کمبود خواب:
خواب به مغزمان اجازه استراحت می دهد. دوره طولانی کاهش خواب منجر به شتاب گیری مرگ سلولهای مغزی خواهد شد.

7. پوشاندن سر به هنگام خواب:
خوابیدن با سر پوشیده باعث افزایش تجمع دی اکسید کربن و کاهش تجمع اکسیژن شده و منجر به تأثیرات مخرب مغزی خواهد شد.

8.کار کشیدن از مغزتان در هنگام بیماری:
کار سخت یا مطالعه در زمان بیماری ممکن است منجر به کاهش کارآئی مغز و در نتیجه صدمه مغزی شود.

9.کاهش افکار مثبت:
فکر کردن بهترین راه برای تمرین دادن به مغزمان است. کاهش افکار مثبت مغزی ممکن است باعث کوچک شدن مغز شود.

10. کم حرفی:
مکالمات انتزاعی منجر به رشد کارآئی مغز خواهد شد.



تاريخ : ۱۳٩٢/٧/٢ | ٧:۱۱ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()
  • بن تن | قالب وبلاگ