اسامی کتب قابل استفاده جهت ارتقاء ارائه پروژه جابربن حیان»

ردیف

نام کتاب

نویسنده

مترجم

انتشارات

  1.            

فعالیتهای علمی درباره بدن

جانیس وان کلیو

زهرا جعفری

مدرسه

  2.            

فعالیتهای علمی درباره علوم

جانیس وان کلیو

زهرا جعفری

مدرسه

  3.            

فعالیتهای علمی درباره حشره ها

جانیس وان کلیو

زهرا جعفری

مدرسه

  4.            

فعالیتهای علمی درباره ریاضی

جانیس وان کلیو

زهرا جعفری

مدرسه

  5.            

101آزمایش لذت بخش فیزیک

جانیس وان کلیو

طاهره رستگار شاهده سعیدی

مدرسه

  6.            

کاوشگری درفرایند یاد دهی یادگیری علوم تجربی

سیده مرتضی جدی آرانی

سیده مرتضی جدی آرانی

مدرسه

  7.            

هوا و هواشناسی (کاشفان جوان)

باربارا تیلور

آذین بهزادی

مدرسه

  8.            

بازی های علمی آموزشی

علی رضا توکلی صابری

-

مدرسه

  9.            

شناخت مبانی نجوم (1)

منصور ملک عباسی

-

مدرسه

10.            

سنگ ها

احمد حسینی

-

مدرسه

11.            

هزار و یک پرسش و پاسخ علمی

محمود حکیمی

-

قلم(جلد چهارم وپنجم)

12.            

هزار و یک پرسش و پاسخ علمی

محمود حکیمی

-

قلم(جلد اول،دوم وسوم)

13.            

موج و صوت

اسفندیار معتمدی

-

مدرسه

14.            

آهنربا

محمدرضا خیاطان

-

مدرسه

15.            

کوهها و آتش فشانها

باربارا تیلور

-

مدرسه

16.            

طراحی و اجرای فعالیتهای علمی

آن گلدزوژنی وروزماری فیزی

حسین دانش فر

نشر شورا

17.            

مشاهده پروژه های نمایشگاه علمی

سوزان آسکی پو

علیرضا توکلی

مدرسه

18.            

مدل پروژه های نمایشگاه علمی

پتی ویگینز

علیرضا توکلی

مدرسه

19.            

آزمایش پروژه های نمایشگاه علمی

جان توماس

علیرضا توکلی

مدرسه

20.            

جمع آوری پروژه های نمایشگاه علمی

ملبا جیمز

علیرضا توکلی

مدرسه

21.            

بازیهای دانشمندان کوچک

ژیل فرانکل هاوسر

طاهره رستگار

مدرسه

22.            

مجموعه کتابهای دانش پایه کانی ها

احمد حسینی

-

مدرسه

23.            

مجموعه کتابهای دانش پایه دفع مواد زاید

حسین الوندی

-

مدرسه

 

 

ردیف

نام کتاب

نویسنده

مترجم

انتشارات

24.            

مجموعه کتابهای دانش پایه صوت و شوایی

اسفندیار معتمدی

-

مدرسه

25.            

مجموعه کتابهای دانش پایه استخوانها و ماهیچه ها

محمدعلی شمیم

-

مدرسه

26.            

مجموعه کتابهای دانش پایه تغذیه و گوارش

حسین الوندی

-

مدرسه

27.            

مجموعه کتابهای دانش پایه تنظیم اعمال درونی بدن

حسین الوندی

-

مدرسه

28.            

مجموعه کتابهای دانش پایه انرژی ومنابع آن

اسفندیار معتمدی

-

مدرسه

29.            

مجموعه کتابهای دانش پایه انرژی و تبدیل آن

اسفندیار معتمدی

-

مدرسه

30.            

مجموعه کتابهای دانش پایه مکانیک(ماده نیروحرکت کار)

اسفندیار معتمدی

-

مدرسه

31.            

رنگین کمان پژوهش

دکترلیلاسلیقه دار

دکترمرتضی مجدفر

ابراهیم اصلان

-

مدرسه

32.            

گامهای امیدبخش2طراحی، ساخت و کاربرد وسایل آزمایشگاهی

فاطمه شهزادی

-

مدرسه

33.            

علم و عمل

گروه مؤلفان کمبریج

حسین دانشفر

مدرسه

34.            

فرهنگ علوم

تری جنینگر

امیرصالحی طالقانی

مدرسه

35.            

حالت های ماده

کریس اکسلاد

مجید عمیق

مدرسه

36.            

اتم ها

کریس اکسلاد

مجید عمیق

مدرسه

37.            

تغییرات مواد و واکنشهای شیمیایی

کریس اکسلاد

مجید عمیق

مدرسه

38.            

عنصرها و ترکیب ها

کریس اکسلاد

مجید عمیق

مدرسه

39.            

آب

جوالن مور

علیرضا توکلی

مدرسه

40.            

زمین شناسی

جوالن مور

علیرضا توکلی

مدرسه

41.            

انرژی

جیل موریس

علیرضا توکلی

مدرسه

42.            

فضا را کشف کنیم

جوالن مور

علیرضا توکلی

مدرسه

43.            

زیستگاهها

جوالن مور

علیرضا توکلی

مدرسه

44.            

آیا می دانید؟

هووینگ

منیژه فراهانی

خشایار

45.            

سؤال و جواب علمی (3 جلد)

جمیله فراهانی

جمیله فراهانی

خشایار

 


تاريخ : ۱۳٩٢/۸/٢۸ | ٤:٤٧ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

برای آشنایی بهتر و بیشتر با جشنواره جابر ابن حیان و اهداف و چگونگی اجرای پروژه های خود پاورپوینت را دانلود کنید.



تاريخ : ۱۳٩٢/۸/٢۸ | ٤:٤٠ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرای طرح جابر ابن حیان کلیک کنید.

پروژه علمی

پروژه آزمایش

راهنمای والدین

راهنمای معلمان

انتخاب موضوع

 

 

 

 



تاريخ : ۱۳٩٢/۸/٢۸ | ٤:۱٦ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()
برای تهیه تابلو های نمایش بهتر است از کارتن پلاست استفاده گردد.  مطالب نصب شده بر روی تابلو باید درشت و با فونت مناسب باشد.
برای جمع آوری ها و طبقه بندی ها بهتر است در مورد نمونه های جمع آوری شده از یک طرح خلاقانه و زیبا استفاده گردد.

 
 



تاريخ : ۱۳٩٢/۸/٢۸ | ٤:٠۱ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

کوچه کوچه دلم پر از غوغاست / هر طرف خیمه عزا برپاست

قدسیان سوگوار و محزونند / همه هستى سیه پوش عزاست

ماه خون و خروش و ماتم شد / ماه خون خدا محرم شد . . .

 



تاريخ : ۱۳٩٢/۸/۱٤ | ٢:٤٤ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

۱-املای تقریری: معلم متنی را که قبلاً تهیه کرده بتدریج قرائت می‌کند تا فراگیران بنویسند. 

۲- املای گروهی:در هر گروه یک نفر به بقیه دیکته می‌گوید. برای مثال در یک گروه سه نفری یک نفر املا می‌گوید. یک نفر نظارت می‌کند و نفر سوم می‌نویسد

۳-املای گروهی:دانش آموزان به گروه های سه یا چهارنفری تقسیم شده و هر کدام یک خط   می‌نویسد .        

۴-املای گروه به گروه دیگر:هر گروه متنی را تهیه کرده برای گروه دیگر می خواند تا آن گروه بنویسد.

۵-  املای  ذهنی : دانش آموزان متنی را بخواند و در پایان املای آن را به تنهایی بنویسد .با استفاده از قدرت حافظه خودش به خودش املاء بگوید.

۶-املای  ذهنی: کلماتی را پای تخته می نویسیم و  دانش‌آموزان به کلمات با دقت نگاه می‌کنند و به ذهن می سپارند. سپس کلمات  نوشته شده رااز روی تخته پاک می کنیم . دانش آموزان با استفاده از قدرت حافظه خود کلمات را می نویسند

۷-املای کارتی : معلّم تعداد کلمه روی کارت می نویسد وجلو کلاس نصب می کند وآنها را می خواند وبعد جمع می کند واز دانش آموزان می خواهد که کلماتی را که به خاطر دارند بنویسند.

معلم می تواند املا را بر روی چندین کارت بنویسد و این کارت ها را بین گروهها تقسیم کند تا تمام گروهها کارتها را ببینند و سپس کارتها را جمع کرده و از روی آنها دیکته بگوید.

۸- املای کامل کردنی:معلم تعداد لغاتی مثلاً 20 کلمه که دارای ارزش املایی هستند را انتخاب می‌کند و سپس جای آنها را در متن آماده شده جهت تکثیر خالی  می‌گذارد. آن‌گاه متن کامل را خودش می‌خواند و دانش‌آموزان جاهای خالی را با توجه به قرائت معلم پر می‌کنند.می توان کلماتی را انتخاب کرد و حروفی را از کلمه جا انداخت ، دانش آموزان کلمات را کامل کنند.

۹- املای با ضبط وصوت: ضبط متن املاء بر روی نوار و پخش آن در کلاس درس یا منزل  جهت نوشتن متن املاء.

۱۰-- املاء سفره‌ای :دانش‌آموزان به صورت گروهی برر وی سفره‌های نایلونی با استفاده از ماژیک وایت‌برد  یا انگشت وگواش املاء می‌نویسند.

۱۱-املا آبکی : دانش آموزان پایه های اول ودوم  می توانند با استفاده از قوطی مایع ظرفشویی که داخل آن آب ریخته اند روی زمین املا بنویسند.

۱۲-املا ماسه ای:روی تخته شن یا زمین شنی با چوب املا بنویسند.

۱۳-املا لمسی :  دانش آموزی روی کمر دوست خود با انگشت  بنویسد و نفر جلویی  کلمه را تشخیص داده وروی کاغذ  بنویسند.     

۱۴-   می توان متن املایی را به صورت تایپ بدون نقطه، بدون تشدید و یا به صورت لغات ناقص به دانش آموزان داد تا آنان در جای مناسب نقطه بگذارند یا تشدید قرار دهند و یا لغات ناقص را کامل کنند. 



تاريخ : ۱۳٩٢/۸/۱٢ | ٢:٢٥ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()



تاريخ : ۱۳٩٢/۸/۱٢ | ٢:٠٥ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

لازم نیست کارشناس مسایل کودک باشید تا کودک موفق تربیت کنید. برای اینکه کودک از همان ابتدای کودکی موفقیت را تجربه کند والدین باید به او: عشق و توجه بدهند و نیازهای کودک را بشناسند و در جهت برطرف کردن آنها تلاش کنند. برای اینکه کودک شما نیز با استعداد و سالم رشد کند، 6 مورد زیر را رعایت کنید.

1. نشان دادن عشق و علاقه
کودکان به عشق نیاز دارند. حمایت احساسی شما به کودک به او احساس امنیت برای کشف دنیا را می دهد. تحقیقات نشان داده اند توجه و عشق والدین در سال های اولیه زندگی کودک در رشد فکری، روحی و فیزیکی او تاثیر بسیاری دارد. عشق باعث رشد مغز کودک می شود.

اما چگونه باید عشق خود را نشان داد؟ بغل کردن، بوسیدن، لبخند، گوش کردن، شجاعت دادن و بازی کردن با کودک همه نشانه های علاقه به کودک هستند که می توانید انجام دهید. هنگامی که گریه می کند – مخصوصا زیر شش ماه - سریع به او رسیدگی کنید.

هنگامی که کودک غمگین یا خیلی شاد است، با توجه زیاد می توانید رابطه احساسی عمیقی با او برقرار کنید.

2. رسیدگی به نیازهای اولیه کودک
کودک با انرژی و سالم یادگیری بهتری نیز دارد و شما می توانید این هدف را با برطرف کردن نیازهای اولیه او محقق کنید. سعی کنید در فواصل زمانی معینی چک‌آپ کاملی از سلامت جسمی و سیستم ایمنی او داشته باشید. اگر در دوره های مشخص شده و به وقت واکسن و آمپول های کودک تزریق شوند، در واقع سلامت او را تضمین کرده ایم.

خواب نیز برای رشد و موفقیت کودک بسیار مهم است. هنگام خواب وقتی پلک ها سریع به هم می خورند، مغز کودک در حال رشد در زمینه یادگیری، حرکت و فکر کردن است.

از سینه شیر خوردن کودک نیز در شش ماه نخست همه نیازهای جسمی او را برآورده می کند. کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، کمتر دچار آلرژی، اسهال، مشکلات تنفسی و عفونت گوش می شوند. همچنین، شیر مادر موجب افزایش ضریب هوشی کودک نیز می شود.

ادامه مطلب یادتون نره

 



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/۸/٤ | ۳:۱۱ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()

بی میلی اطفال در مورد مدرسه رفتن ، غالباً عادی است ولی اضطراب شدید و دائمی طفل از این موضوع ، علامت رفتار غیر عادی مهمی بوده ، نشانه آن است که یا جنبه ای از محیط دبستان و رفتار معلمان ایجاد کنندة این کیفیت است ، یا اینکه محیط خانه چسبندگی شدید برای کودک دارد . تحقیقات نشان می دهند که ترس از مدرسه رفتن در دخترها شدت بیشتری دارد .

علت اصلی مدرسه هراسی ، اضطراب ناشی از جدایی والدین است . مادران این گونه اطفال نیز وابستگی های غیر عادی ظاهر می سازند و این ترس را تشدید می کنند.

این مادران می کوشند فرزندان خودشان را از حوادث ناراحت کننده محافظت کنند و احتمالا محیط مدرسه را به صورت کانونی که شاید برای طفل آنها حادثه آفرین باشد تلقی می کنند .

اغلب مشاهده می شود که پافشاری و اصرار پدر و مادر باعث پدید آمدن علائم عدم تعادل روانی واختلالات جسمانی می شود . اختلالات جسمانی به صورت دل درد ، استفراغ ، سردرد ، سرگیجه و ضعف ظاهر می شود . دانستن این نکته نیز حائز اهمیت است که غالباً علائم مذکور در روزهای تعطیل از بین می رود . هم چنین اگر پدر ومادر یا پزشک توصیه کنند که کودک چند روزی در منزل بماند ، بلافاصله علائم بیماری از بین می رود ، ولی در روز قبل از رفتن به مدرسه یا همان روز علائم جسمانی مجددا ظاهر می شوند . 

کودکان مبتلا به ترس غالباً علاوه بر واکنش ترس ، علائم دیگری نیز از خود ظاهر می سازند .

شایـع ترین این علائم عبارت اند از : اختلال در خواب ، اختـلال گوارشی ، عصبانیت ، جویدن ناخـن ، شب ادراری و لـکنت زبان ، ترس در کـودکـان ، غالباً با علائم روان تنی مانند : استفراغ ، دل درد ، سردرد ، سر گیجه ، خشکی دهان ، تپش قلب و اسهال همراه است .

مدرسه هراسی در بچه های مدرسه رو ، در هر سنی که باشند دیده می شود ، اما در 11 و 12 سالگی به اوج خود می رسد . اغـلب آن چـه مدرسـه هراسی به نظر می آید ، در واقع ترس از ترک منزل است .

گاهی وقوع حوادثی مانند : مرگ فردی از اعضای خانواده ، جدایی ، طلاق ، تولد نوزاد تازه ، کشمکش پدر و مادر یا فقط وابستگی بیش از حد به مادر منبع ترس است و در چنین مواردی ، مدرسه ترساننده است . این موضوع گاهی با فرستادن اجبـاری کـودک به مدرسه و اصرار او برای تلفـن کردن مکـرر به مادرش روشن می گردد . )

یکی دیگر از علل استرس در دبستانیها این است که :

کودکان دبستانی نمی توانند بر اعمال خود کنترل داشته باشند . آنها در حال افزایش مهارتهای اجتماعی می باشند . آنها یاد می گیرند که چطور دوست پیدا کنند . رفتارهای تهاجمی خود را کنترل کنند و اضطراب وهیجانات خود را کنترل کنند . اگر معلمین و اولیا با این مسائل به عنـوان اصول تکامـل طبیعی برخورد نکنند ، این مسائل به منابع استرس زا تبدیل می شوند .

بچه ها در سنین شروع دبستان آماده یادگیری هستند . به همین دلیل سن شروع مدرسه در این سن می باشد . آنها باید مشتاق و آماده یادگیری می باشند .



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/۸/٤ | ۳:٠۱ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()



تاريخ : ۱۳٩٢/۸/۱ | ٤:۳۸ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه شیری | نظرات ()
  • بن تن | قالب وبلاگ